onsdag 2 december 2015

Är julen förstörd nu?

Även om jag hade tänkt spara lite åsiktsinlägg till senare så börjar det bubbla över och jag måste få skriva.

En stackars predikant från kyrkan råkade försäga sig lite under en andakt för barnen och förklarade att man kanske inte ska skriva så långa önskelistor, eftersom föräldrarna inte har råd att köpa så mycket julklappar. Föräldrar är förbannade och barnen är ledsna, för julen är tydligen förstörd nu när sanningen om att det är föräldrarna som köper leksaker till dem är avslöjad. Min teori är att predikanten själv är mänsklig och har det knapert med ekonomin, och har hemma barn som vill ha iphone 6 eller andra dyra saker.

Om ni inte visste det, så vet ni det nu. I min yngre barndom firade jag två jular i två hem. En hos mamma, en hos pappa. Det tog inte länge innan jag hade det utfunderat och avslöjade att tomten inte finns. Dessutom var jag rädd för honom.

När jag ifrågasatte tomten, fick jag höra att den tomten som hälsade på vid julafton var utklädd för att hjälpa den riktiga tomten. Skillnaden mellan Jakobstad och Åland är att på Åland stod det på paketen vem som hade gett dem. Tomten var ju bara snäll och delade ut dem. "God jul Caroline, från farmor".

Min fråga är inte om jultomten finns eller om det är rätt från kyrkan, eller ens deras ansvar att lära ut till barnen vad som finns och inte. Själv är jag ateist. Men folk måste få tro på vad de vill så länge de mår bra av det och inte skadar andra. Sen är det väl upp till barnen själv att förstå grejen med jultomten, eller upp till föräldrarna.. Men tror ni inte att barnen skulle lära sig att uppskatta julklapparna mer om de visste varifrån de kom? Att familjen gör sitt bästa för att göra barnet glad, men att det kanske inte är de materiella sakerna som betyder mest? Det viktigaste är att man är tillsammans och har en mysig dag utan tjafs och olyckligheter.

Det är väl viktigare att prata om hur många barn det finns omkring oss som mår dåligt över jul på grund av att föräldrarna super, de kanske faktiskt inte har råd med julklappar alls, inte är hemma eller har ordentlig julmat på bordet? Medan någon önskar sig en svindyr väska eller ny telefon så finns det barn som skulle ärligt talat bli lyckliga över sockor eller pennor och rithäften.
Ett tips är att till exempel diakonissor samlar in nya och hela julklappar som de sen delar ut till de familjer och barn som är i behov av att få lite glädje och värme över jul. Det du behöver göra är att köpa gåvan, paketera in och skriva till vilken ålder presenten passar. Det är inte bara lågstadiebarn, utan barn ända upp till äldre tonåren som kanske inte får julklappar över jul. Det kallar jag en god gärning.

Julen blir inte förstörd bara för att tomten inte finns. Det finns mycket mer är tron på en skäggig gubbe som kan förstöra en jul.


7 kommentarer :

  1. Så fin bild! Jag fick veta att tomten inte fanns när jag var typ 5 år för då skulle vi flytta och jag var så ledsen för ja trodde inte tomten fanns dit vi skulle flytta så då berätta mamma xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåmen, vilken tur för dig att tomten fortsättningsvis skulle hitta dig även om ni flyttade ;)

      Radera
  2. Om man ska engagera sig i den här debatten så vore det ju intressant att höra predikantens sida. Ingen av föräldrarna som uttalat sig var inne i kyrkan när det hände. Varför har vi så lätt att påpeka andras fel, ibland utan att tänka på konsekvenserna. I detta fall tänker jag på stackars predikanten som har fått misstag utspritt till flera nyhetssajter, ja t.o.m aftonbladet skrev om detta.
    Tror predikanten tänkte rätt men kanske uttryckte sig fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog tror jag att predikanten tänkte rätt, men som lla andra blir det ju lite fel ibland det vi menar och vad vi sen säger.

      Radera
  3. Håller med dig! Jag är inte troende så att jag därför skulle försvara den stackars predikanten (fast det inte heller är dennes rätt att "avslöja" tomten)..
    Men det finns så mycket mera än tomten på jul. Jag vill inte att mina eventuella framtida barn ska bara få och få en massa paket av tomten på julafton. Jag ser nog hellre att de verkligen uppskattar de få paket vi ger dem. Jag har blivit smått allergisk för den hysteri som julafton innebär med alla paket och vem som fått mest och bäst o.s.v.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt en himla hysteri om julen. Barn får så många julklappar att de knappt minns dem eller uppskattar dem.. Samt att barn får hur många presenter till lillajulen förstår jag inte heller. Själv är jag nöjd denna jul bara jag får god julmat och får vara med min sambo :)

      Radera
  4. Vad fint skrivet! Håller helt med dig. Sen upplever jag att folk har svårt att ta det från andras perspektiv, vilket är trist.
    Har precis hamnat på din blogg och måste säga att den är imponerande :) Sjukt fina bilder också. Vad är det för kamera denna bild och bilden på inlägget under är tagna av?

    SvaraRadera