måndag 2 november 2015

Helgen som gick och en ny månad

Det är en ny vecka med nya möjligheter. Och november. Jestas, tiden går så snabbt. Innan man ens hinner blinka är det väl ett nytt år.
Jag har något roligt på gång för ER skull. Men riktigt än berättar jag inte om det. I det här inlägget berättar jag om min helg och kommande vecka, och det som satt galler i mitt huvud och där jag har dåligt självförtroende.

Helgen var otroligt lugn och skön. I lördags höll jag faktiskt på med skolarbeten och skippade att fara och frysa till gravgården. I min släkt är det endast en som har gått bort och för hen tände jag ljus här hemma och sände en tanke.
Så här såg det ut förra året då jag ännu inte hade någon att tända ljus för.

IMG_2007

Igår sålde jag flera saker jag har haft till salu på facebook-loppissidor. Det är skönt att rensa mellan varven, och egentligen är det ju bara materiella ting jag inte känner något extra för. På kvällen for jag och kärleken till svärföräldrarna och lagade siksmör. Ett av det godaste som finns på smörgåsen, även om namnet inte låter så gott.

Den här veckan har jag rätt så mycket på gång. Arbete och på min fritid ska skolarbeten till kostrådgivare och livsstilsrådgivare göras. Som bäst håller jag på att gå igenom två personers matdagböcker och det är intressant. Programmet visar exakt hur mycket eller lite av olika ämnen en person får i sig, och det tycker jag är nästan roligare att se än se till kalorier. Det viktigaste är ju inte kalorierna. Man måste ju få i sig "rätt" också för att må så bra som möjligt.

Och i helgen ska jag göra "allmänna språkexamen i finska". Jag har i alla mina år och dagar har problem med finska, och det dåliga självförtroendet i ämnet satte till sist galler i mitt huvud. För jag förstår ju ändå finska. När kärleken och min svärmor börjar prata med varandra på finska, och jag spänner mina öron, så förstår jag allt de säger. Och det är väl det jag får intala mig när jag gör provet. När jag sitter och övar på olika internetsidor på finska så kan datorn säga "Utmärkt" till mig, och där jag fallerar mest är stavningen. För hur många T och E kan man få efter varandra i ett ord, egentligen?  Anna mun kaikki kestää.

Hoppas att ni alla får en fin start på veckan. 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar