fredag 6 november 2015

Äckligt med armhår?

Nu är det ju november, eller movember, där männen sparar ut skägg och någon mustasch om de kan få skäggväxt, för att uppmärksamma manssjukdomar, speciellt prostatacancer. Carola skrev idag ett blogginlägg om hur bra det vore med en kampanj för att uppmärksamma någon kvinnosjukdom och på samma gång slippa raka sig under armarna. Som någon redan kommenterat på hennes blogginlägg så finns det redan en sån kampanj "Armpits for august" för att uppmärksamma polycystiskt ovarialsyndrom, pcos. 

Men egentligen. Behöver vi en sjukdom eller en viss månad för att slippa fara med rakhyveln under våra armar? 
För att uppmärksamma en viss sjukdom så tycker jag att männen kunde speciellt under november få sin prostata undersökt och kvinnor ta papa-prov eller ultraljudsundersökningar. Och tipsa sina vänner om det. 

Jag var väldigt ung när jag började raka mig under armarna. Mest för att jag i omklädningsrummet fått en kommentar om varför just jag inte rakade mig under armarna. 1. Jag visste inte hur man gjorde och 2. Det var inget problem för mig att ha hår under armarna, innan just någon annan påpekade att det faktiskt är problem med kvinnor och håret under armarna.
Eller på någon annan del av kroppen, förutom huvudet, för den delen.
Benen rakade jag inte heller förrän sent i högstadiet, för egentligen brydde jag mig inte och mitt hår är så ljust på benen att det inte syntes. Men jag fick lära mig av vänner och omvärlden att benen ska vara lena. För tydligen är de inte sköna att ta på annars.

Så vad är det egentligen som är så skamligt, äckligt, ofräscht med hår som växer på naturliga ställen?

Ingen påpekar att en man ska ha rakade armhålor. Inte reagerar vi heller så hårt om en man tar och rakar sig lite här och där, men låter en kvinna sin naturliga hårväxt på kroppen växa ifred, så är det extremt och äckligt.
Jag ser personligen inga problem med om folk vill odla buskar på kroppen, så länge de är själva bekväma i sig själva och mår bra, för det är det som är huvudsaken.

Hur min relation till att raka kroppen idag tänker jag inte ta upp. För egentligen, vad har det betydelse?

För det handlar egentligen inte om det är ofräscht, äckligt eller okvinnligt huruvida en kvinna rakar sig eller inte. Det handlar om att ta makt över sin egen kropp, och framförallt inte lyssna till hur andra tycker man ska se ut eller vad som klassas som vackert.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar