torsdag 8 oktober 2015

Underbara älskade norrsken

Ni blir väl inte trött på mina norrskensbilder?
Jag blir det i alla fall inte.

Igår kväll så var det ett magiskt norrsken. IGEN. Eftersom det var ovanligt tidigt på kvällen (kl. 21:00) så bestämde jag mig för att hoppa i bilen och åka iväg till mitt smultronställe för att fotografera.
Var till en början helt ensam på piren. Öppet hav, svanar som sjöng och en örn som skrek till. Och norrskenet som dansade över hela himlen och speglade sig mot havet.

Efter att jag stått ensam i mörkret en bra stund så såg jag en bil köra in till hamnen. Såg till först inte vem det var men ropade att "Otroligt vackert det är nu!" och fick till svar av välbekanta röster. Vänner som tänkt samma tanke som mig och velat njuta av norrskenet vid havet.
Och där stod vi en halvtimme innan det blev alldeles för kallt.

Men jag hade gärna stått där halva natten. Fast sovit under det dansande norrskenet. Ni kanske förstår hur salig jag blir av norrskenet?
Här är bilderna jag fotograferade.


15 kommentarer :

  1. Tänkte också den tanken igår men det är sovdags hos oss den tiden ,otroligt fina bilder du fick ,kanske en ny kväll ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Det är ovanligt att det syns så starkt redan 21 på kvällen så jag passade på att åka ner till hamnen då. Hoppas du får fotografera det en annan kväll.

      Radera
  2. En hel del bilder på norrskenet från igår kväll har figurerat på sociala medier, bloggar och i massmedia denna morgon och förmiddag men jag tror dina bilder tar priset denna gång. Jättefina bilder! Själv försökte jag också för första gången och lyckades så där. Tyvärr var jag för sent ute för de bästa norrskenen men kanske nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för den fina kommentaren :) Jag är så glad att det började så pass tidigt på kvällen så jag kunde med gott samvete åka ner till hamnen för att fotografera. Kul att du också testat på att fotografera norrskenet. Annars kan jag tipsa om ett blogginlägg som jag skrev förra året om hur man fångar norrskenet på bild. http://carloine.blogspot.fi/2014/09/sa-fangar-du-norrsken-pa-bild.html

      Radera
    2. Fint, den länken skall jag kolla och kanske få ett och annat tips. :-)

      Radera
  3. OMG vilka bilder du tagit!! Wooow!!!

    SvaraRadera
  4. Superfina bilder. Jag försökte också fota norrsken för första gången denna vecka. Fick verkligen mersmak och skall försöka hitta bättre ställe till nästa gång. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att läsa! :) Hoppas du får njuta av norrskenet fler gånger denna höst och vinter.

      Radera
  5. Jag dööör vad vackert!! :)

    SvaraRadera
  6. Men wow vilka underbart vackra bilder!

    SvaraRadera
  7. Otroligt vackra bilder! Jag har ibland snubblat in på din blogg men känner att jag måste börja läsa den nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket och välkommen hit till bloggen :)

      Radera