måndag 12 oktober 2015

Slopa inte skolbetyg i kreativa ämnen

Jag läser på svenska.yle.fi att barnombudsmannen Tuomas Kurttila vill skippa betyg i kreativa ämnen som bildkonst, gymnastik och musik. Verkar som att han inte är så kreativ av sig personligen.
Han menar att genom att få betyg i prestationsämnen kan ge dålig självkänsla som följer med resten av livet.

Det där med gymnastik håller jag med om. Kanske för att jag skippade gympan eller satt på läktaren mer än jag sprang genom alla dessa år. Det är inget jag uppmuntrar mina yngre läsare, men så var det för mig. Jag var inte intresserad och orkade helt enkelt inte. Med facit i hand kan det bero på att i lågstadiet hade jag en oupptäckt underproduktion av sköldkörteln, i högstadiet celiaki och i första yrkesskolan var det en oupptäckt SLE som spökade. Bortförklaringar. ;)

Jag klassades som lat.  Men vet ni i vilka ämnen jag dock inte var lat i?

När man i högstadiet fick välja tillvalsämnen så valde jag film- och foto, skriv- och läslust och teater. Och förutom musik som var ett obligatoriskt ämne, så fick jag högsta betyg i alla dessa fyra ämnen. De enda ämnen som jag fick en siffra jag vågade visa upp.
Tack vare dessa ämnen fick jag också upp mitt medelsiffra på betyget vilket gjorde att jag slapp ifrån Jakobstad och fick studera det jag brann för i Vasa.

Om något höjde mitt självförtroende var det just att få bekräftelse att jag var duktig på det jag tycke om. Nu var ju inte arbetsmarknaden så stor inom media så därför började studera några år senare till närvårdare.

Det här med betyg är i överlag en knepig situation. Många tror att deras värde sitter i den där lappen man får i slutet av en termin. Jag har aldrig haft ett bra betyg, förutom i de ämnen där man är kreativ och praktisk. Aldrig har jag dock trott att jag är en sämre människa bara för att jag inte varit duktig på finska eller tyckt att det har varit roligt med matematik.
När jag studerade till närvårdare sa min lärare åt mig att hon inte vågade berömma mitt betyg. För då var det FÖR bra. Jag skrattade och sa att hon skulle se mina gamla betyg. Det här med sjukdomar och sjukvård var bara enkelt för mig, för jag själv har varit mycket sjuk.

Många människor tror att deras värde sitter i en siffra (vare sig det handlar om betyg eller vikt) och strävar därför alltid till att bli bättre eller smalare. Istället för att skippa betyg i kreativa ämnen i skolan borde lärare göra som min föredetta lärare. Våga ta tjuren vid hornen och fråga hur en människa mår. Är betyget "bra / dåligt" på grund av personliga skäl? Man märker ganska snabbt om en människa gör något av "rätta" skäl eller för sin egen eller någon annans skull.

Jag har sett människor som inte varit nöjd med en 3:a på ett prov och därför velat ta om det bara för att få en 5:a (skalan 1-5). Har man den känslan borde man fråga sig själv; "För vem gör jag detta?" "Vad är det inom mig som inte kan glädja mig för att jag klarade provet?".

Blev ett långt inlägg det här. Mina slutsatser är: skippa inte betygen i kreativa ämnen för då får människor som är likt mig ännu svårare att nå sina mål eller göra det de tycker om. Lärare borde ta mer ansvar och själva inte döma eleverna enligt sina betyg (som lärarna själv sätter). Erbjud elever som mig mer undervisning och personlig handledning i ämnen de har svårt för.

Ett annat ämne jag inte hade så högt betyg i och valde bort sedan i högstadiet var handarbete. Idag ser situationen annorlunda ut, för jag vet att mitt värde inte sitter i en siffra. Den här strumpan stickade jag igår (jepp, på en dag). Den finaste jag någonsin stickat.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar