onsdag 21 oktober 2015

10 myter om MENS

Det var en tid sen jag skrev om lingonveckan, tant röd, veckan, röda perioden.... Äh, vad tusan. Det heter MENS.

period animated GIF

Wohoo, I'm back! Om jag inte redan är kallad för det så blir jag väl snart omdöpt till menskopp-Carro.
Idag ska jag lista upp myter om mens och ge svar på tal.

Du kan inte bli gravid under mensen
Det kan man visst. Har man en kortare menscykel så finns det en risk, även om den är låg, att man ska kunna bli befruktad. Men i vissa fall och med envisa spermier så kan det ske, så kom ihåg: kondomen!

Du ska inte ha sex när du har mens
Blir du sugen och vill ha sex, ha det då! Sex och orgasm kan till och med hjälpa mot mensvärk. Wohoo! Vill du inte riskera dina lakan skulle få lite blod på sig så finns alltid duschen.

Du har mens var 28:e dag
Det här är en myt som tyvärr många gynekologer också tror på än idag. Bara för att min cykel inte är på exakt 28 dagar så betyder det inte att man ska äta p-piller för att framkalla en sån menscykel. Vi är alla olika, vissa har 20 dagar, andra 34 och vissa lever med en oregelbunden mens.



PMS finns inte, det är bara inbillning
Ursäkta mig? PMS är på riktigt.

De som är oskuld ska inte använda tampong
Har du mens så kan du använda tampong. Kom ihåg att byta den ofta!

Mensblod är smutsigt
Egentligen inte smutsigare än vanligt blod. Vår vagina är egentligen en riktig mirakelgrotta som är självrengörande och mensblodet många kan tycka är äckligt beror kanske på att det innehåller det rester av ett obefruktat ägg, slemhinnor och annat smått och gott som gör det en annan konsistens än om du skulle blöda från fingret.

En kvinna som har mens är besatt av demoner
Okej, nå nu fick jag ju i alla svar på varför jag är som jag är några dagar i månaden.

happy animated GIF

Du ska inte simma / bada när du har mens
Vill du simma bland folk, använd tampong eller menskopp för att slippa riskera attrahera hajar. Men bara för att du har mens så ska det inte betyda att du ska skippa att plaska runt eller ta hand om din personliga hygien som vanligt. Fortsätt simma!

finding nemo animated GIF

Du attraherar hajar och björnar när du har mens
Näääe. Inte mer än någon annan kroppsdoft som människan producerar.

Gör inte yoga när du har mens
Yoga kan vara riktigt bra mot menssmärtor. Känn efter vad din kropp vill och mår bra av! Jag till exempel skippar att stå på huvudet de dagarna jag blöder som mest för att jag är mer yr då, medan andra övningar är riktigt bra för mig.

25 GIFs That Perfectly Sum Up Having Your Period

4 kommentarer :

  1. Dette var et artig innlegg om mens, jeg lo godt da jeg leste det. Syklus er forskjellig fra kvinne til kvinner. http://www.bli-gravid.no/menstruasjonssyklusen-dag-for-dag/ denne teksten beskriver hva som skjer i hele syklussen. Kvinnekroppen er helt utrolig, mye mer avansert en mannen. Lykke til videre :)

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Tack så mycket för kommentaren! :)

      Radera