söndag 25 oktober 2015

Mensvärk

Har förstått att många tror att jag kanske ÄLSKAR mens. Eller undrar VARFÖR jag skriver om just det ämnet.
Innan jag börjar på så vill jag nämna två punkter.
1. Nej, jag älskar inte mens mer än något annat här på jorden. Men mensen är bra i det faktum att det betyder att "Jag fungerar som normalt", och vad är det inte att älska med det? Förutom mensvärken, men mer om det i detta inlägg...
2. Varför jag skriver om mens? Varför inte, undrar jag. Det finns så mycket skam över mensen och det jag vill med dessa inlägg är att kanske en kvinna mindre ska slippa skammen i butiken när de ska köpa mensprodukter (inte ens min dator förstod det ordet och tror jag har felstavat det), eller kanske bara sprida lite information om ett av det naturligaste som finns.

Men de gånger jag inte tycker om min mens är den där jävla mensvärken, ett annat vackert namn = dysmenorré, som följer med. Inte alla livmoderbärare drabbas av den, men ungefär hälften har mensvärk och 10% av dem blir så gott som sängliggande när det är som värst.



Jag har haft mens i 13 år nu, och har haft mensvärk lika länge, så jag kanske inte kan kalla mig expert på mensvärk, men nära inpå. Jag hör till dem som tror att slutet är nära varje gång värken kickar in.  Jag har hunnit elda upp en mikro bara för att jag ville värma en värmedyna, och det är den värsta skräckhistorien jag har om mens. Är jag hemma så lever jag ut mina plågor och räds inte att förklara innerligt till min sambo hur det känns, men det är kanske inte sånt man säger till omgivningen ute bland folk?
Det bästa dock med mensvärken, är att jag liksom mammor jämför mensen som att föda ett barn (en förlossning på flera dagar dock). Det tar förjävligt ont, (jag har spytt, svimmat och hela faderullan, men tack och lov inte varje gång, men det finns stackare som har det så)  men när den är över så har jag förträngt smärtan och lever lycklig en månad till. I detta nu har jag inte mensvärk, om någon undrar. Skulle jag ha haft det skulle det vara mer svärord.


Varför får man mensvärk då?
Slemhinnan blir tjockare i livmodern i väntan på ett befruktat ägg och när den då märker att "nähä, ingen bebis denna månad" så är det dags att stöta bort den. Livmodern stöter bort slemhinnan samt det obefruktade ägget, genom sammandragningar och ibland kan till och med livmodern krampa. Allt detta resulterar i att det tar ont.

girls animated GIF

Vad kan man göra åt mensvärken?
Det finns en hel massa tips, och jag tycker personligen lite si och så om de tipsen.
Gynekologer tipsar om p-piller. Min mensvärk försvann inte magiskt den tiden jag åt p-piller och i dagens läge skulle jag inte få för mig att äta p-piller för pengar heller.
Det finns receptfria läkemedel som hjälper mot inflammation och värk. Det kan hjälpa, men också förstöra magen. De gånger jag äter värkmedicin är när jag har mensvärk och behöver sova.
Lugnande tedrycker som t.ex kamomill, ingefära.
Värmedynor. De skulle jag inte kunna leva utan. Den första julen jag och sambon firade tillsammans så fick jag världens finaste gåva av honom. En stor värmedyna formad som ett hjärta, som han hade sytt själv till mig. Den har jag bra användning av än idag.
Fysisk aktivitet. Rör på dig så mycket du kan! Vissa yogaövningar kan lindra smärtan, hoppa runt eller springa några varv runt huset.
Orgasm. Förvirra livmodern och lindra mensvärken genom att få orgasm, med hjälp av någon annan eller med dig själv.

Har du dock konstant "mensvärk" (även när du inte blöder eller har ägglossning) eller känner på dig att inget är som det ska, så kontakta gynekolog och be om en grundlig undersökning, och var envis och kräv att bli tagen på allvar!

Det ryktas att mensvärken blir bättre med åren, till och med försvinner om man föder ett barn. Och det har jag ju ingen aning om för efter 13 år har jag fortfarande mensvärk och jag tror att ett barn vill jag ha av andra anledningar än att just slippa mensvärk.
MEN, är du en mamma som har / haft mensvärk, hur blev det efter första graviditeten? Är det bara en myt om att mensvärken försvinner magiskt?

Berätta gärna också om era tips för att slippa mensvärken. :-)

30 kommentarer :

  1. Jag skulle nog inte säga att min mensvärk försvann efter graviditeten eller förlossningen. Däremot har jag hittat en naturprodukt som tagit bort min mensvärk helt och hållet :) skulle inte kunna leva utan denna produkt mera! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Vad är det för naturprodukt! Jag behöver. :D

      Radera
  2. Den blev bättre ...mensvärken alltså ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra en solskenshistoria också :) Jeij för dig!

      Radera
  3. Före jag blev gravid hade jag väldigt ont just kring ägglossning, samt 2 första dagarna jag blödde. Det gjorde inte fruktansvärt eller olidligt ont (efter att man fött barn vaginalt är all annan smärta som en fjärt i rymden), men ändå nog så pass ont att jag gärna låg hemma och kurerade med något varmt och gott. Det var inte den molande konstanta värken som var värst, utan det när det nu som då högg till runt om livmodern, precis som att någon skulle hålla på och riva loss bitar av slemhinnan. Jag fick mens igen 3 månader efter förlossningen (trots att jag helammade) och den första gången kände jag inte av något extra. Men sen resterande månaderna (tills jag igen blev gravid) så har jag nog haft lite molande värk första dagarna, men det har varit betydligt mildare än tidigare åren samt att humöret också varit jämnare. På något sätt känns mensvärken ändå lite okey, lite som att kroppen nog har återhämtat sig till gamla vanor och fungerar lite på gammalt vis, och på så sätt också ger tecken av "gamla symptomer".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för din kommentar. Intressant att läsa om hur andra också har det och hur den har blivit med åren mensvärken. :) Kul att läsa att du ändå svänger om den här mensvärk-upplevelsen som något positivt.
      Själv tror jag nog inte jag skulle få panik eller sakna värken ifall mensvärken plötsligt försvann. ;)

      Radera
  4. för mig så har mensvärken inte lindrats eller blivit värre, utan är likadan som innan jag fick barn. men för mig har det inte varit så illa nån gång att jag spytt eller svimmat, tack och lov. har man det så illa bör man nog kolla att man inte har endometrios! men sen jag fick kopparspiralen i mars, så har mensen sakta men säkert blivit kortare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog haft gynekologer att kolla att jag inte har endometrios, och det är jag skonad från, tack och lov. Bara väldigt dramaqueen till mensvärk en gång i månaden :) Har hört om kopparspiral men inte vågat mig på det.

      Radera
  5. Här har du en till som drabbas av h*lvetet varje månad! Värmedynan är det bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojnej.. Lider med dig :( Värmedynan är den bästa uppfinningen, så länge den inte brinner upp ;)

      Radera
  6. Jag hade mycket mensvärk innan barnen, men nu efteråt så har den minskat lite. Det är lite olika från månad till månad, ibland har jag inte ont alls :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! :) Verkar lite som att det är 50/50 det här med mensvärk efter förlossning om den blir bättre eller sämre. :)

      Radera
  7. Jag gillar dina inlägg om mens! Det är fortfarande ett alldeles för tabubelagt och nedtystat ämne, så det är superbra att någon bloggar om det lite nu och då ;) Har själv haft ett inlägg på gång sedan internationella mensdagen där i maj, men är tydligen lite långsam med att skriva det klart... :D
    Tänkte ännu bara tillägga (som en tidigare kommentar redan tog upp) att om man har riktigt besvärliga menstruationer är det nog en bra idé att ha en gynekolog att kolla så man inte lider av endometrios, för det blir ju oftast inte direkt bättre med åren utan snarare bara värre, så det är viktigt att få behandling så fort som möjligt.
    Och vilken tur att din mensvärk inte beror på endometrios åtminstone! (även om det nu förstås inte gör den det minsta roligare eller trevligare...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren och att du gillar mina mensinlägg, haha. :) jo, som jag skrev också i inlägget är det viktigt att man vågar kolla upp ens mensvärk så inte det är endometrios eller något annat som spökar. Jag trodde ju inte på första gynekologen så jag sa åt andra också och de sa att jag inte hade det. ;) kraftig mensvärk kan också bero på ofarliga cystor som spricker. Inget farligt, men när man vet vad det är så är det ju lättare :) nej huhhu... Jag längtar lite till den dagen då man inte har mensvärk längre.. ;)

      Radera
  8. Åt p-piller för att minska mina blödningar och blödningstid,samt att värken blev bättre. Nå har fått 2 barn,och värken blev bättre skulle jag säga. Blödningen väldigt riklig,och låååååååååång. Men bestämde mig för att sätta in en hormonspiral,och nu har jag varit mensfri mer eller mindre i 3-4 år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Okej, så p-pillren funkade för dig? :) Har bara dåliga erfarenheter av p-piller och minipiller så jag vågar inte ta mer hormoner än jag är tvungen. :) Jasså, så hormonspiralen fungerar på det sättet att man inte alls får mens?

      Radera
    2. Hormonspiralen tar int bort mensen för alla men fö en del är det en positiv biverkning :)

      Radera
    3. Okej. Fast jag skulle inte se det som något positivt att mins mens försvinner pga hormoner. Ingen vetenskaplig sanning, men min egen uppfattning. Jag skulle väl mest vara rädd att efter att ha varit utan mens i tre år, om den alls skulle bli normal igen efter?

      Radera
  9. HaHA! På tal om att föda barn - När Saga skulle födas kom en sköterska in i rummet, kollade på skärmen o ba "Ooooj nu har du nog starka värkar! Vi sku kunna gå till förlossningssalen!" o jag tittade förvånat på henne o sa att det var som helt normal (t o m lite svagare!) mensvärk. Rörde alltså inte en min av de värkarna. Bra så haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, verkar som att du också har haft ganska kraftiga menssmärtor då ;) Skulle ha varit kul att ha sett sköterskans min när du jämföre förlossningsvärkar med mensvärk. ;) Vem vet.. Mitt i allt så klarar jag av en vaginal förlossning om man nån gång har turen att bli gravid efter 13+ år av kramper och värk. ;)

      Radera
  10. Jag har också lidit av hemsk mensvärk, redan som 13-åring spydde jag och svimmade i skolan. Fick receptbelagda mediciner, men blev med tiden immun mot flera olika sorters mediciner i tablettform och enda som fungerade var suppar (vilket jag dock fick väldigt jobbig diarré av och till slut visste jag inte mera vad som var värre: att ligga med mensvärk eller med diarré, kunde i vilket fall som helst inte göra något…). När jag började med p-piller försvann alla problem, och i dagens läge skulle jag aldrig sluta med p-piller, trots att jag inte tror att det är hälsosamt att proppa i sej hormoner varje dag. Tack vare pillren kan jag iaf leva vardagen som vanligt under alla månadens dagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Huj att läsa om vilken hemsk mensvärk du har haft, och bra att p-pillren fungerade på dig. :)
      Allt är ju så individuellt hur man reagerar på läkemedel.För vissa är p-pillret guld värt då kvinnor kan må bättre av dem, och för andra, som mig, hade det motsatt effekt :)

      Radera
  11. För de flesta blir det bättre när man fött barn. Jag har varit "periodare" när det gäller mensvärk. Ibland hade jag väldigt ont när jag var i tonåren, andra gånger hade jag knappt vetat att jag hade mens om jag inte behövt byta binda. För mig blev det iaf värre, efter fjärde barnet var det olidligt varje gång och jag höll på att förstöra magen med värkmedicin. Jag bad om remiss för att få livmodern bortopererad (ja, jah VAR desperat), men gynekologen tyckte att det var för drastiiskt att operea bort en frisk livmoder så det blev skrapning och hormonspiral i stället. Den hjälpte, p-piller hjälpte inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. Så det är nog fortfarande delade meningar om det blir bättre eller sämre efter graviditetet. Men det jag reagerar på är att även om du fött fyra barn och led av mensen så är det konstigt att de inte beviljade en operation av livmodern. :/ I såna fall skulle jag inte lyssna på gynekologen ;)

      Radera
  12. Hej, sorry att jag kommenterar lite sent men jag gillar ju också att diskutera mens så måste väl säga nånting här trots att jag nu int direkt har nånting nytt att tillföra ;) Det konstiga var att jag aldrig hade mensvärk när jag var yngre, alla andra ba åhh jag har mensvärk och ja ba ööh va e de? Det kom först för några år sen, men nu hör jag tyvärr också till dem som ibland har starkare smärtor. Då det är som värst är att sätta mig på huk det enda som hjälper för mig, har t o m gjort det på allmän plats nån gång! Men trots att det gör ont ser jag det ändå som en slags "positiv" smärta, tecken på en fungerande kropp etc. Och som nån sa gör kanske starka menssmärtor att man är mer förberedd på att föda barn sen då den dan kommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåmen, ledsamt att du som klarade dig länge utan mensvärk hamnade ut för den.
      Janå, eftersom jag just nu inte har mensvärk så kan jag säga att jag också ser den som något positivt. När jag väl har mensvärken vill jag bli gravid med detsamma för att slippa mensvärk i åtm 9 månader eller alternativt operera bort livmodern. ;)

      Radera
    2. Och jo. Även om man har mensvärk så är jag tacksam över att min kropp fungerar som den ska och att jag har en regelbunden mens. Är rädd för och skulle inte för nåt skjuta upp min mens med flera år med något hormonellt preventivmedel. Rädslan för att kroppen skulle under den tiden glömma bort hur den ska börja fungera normalt igen.

      Radera
  13. Min mensvärk har ändrat karaktär efter varje graviditet! Efter första blev den lite värre än före, efter andra blev den helt OLIDLIG, men nu efter tredje så känner jag knappt av någon värk alls igen. Det är mycket som ändras i kroppen efter en graviditet, inklusive mensvärken :)

    SvaraRadera
  14. .. och ja! Vill även tillägga att jag redan efter första graviditeten börjat må illa kring ägglossning/mens. Tappar aptiten och känner mig allmänt fem-före-att-bli-magsjuk där 4-5 dagar före jag ska få mens, och vissa månader även kring ägglossning. Jag tycks vara väldigt känslig för hormoner eftersom jag mår illa både då och vid graviditet. Det är inte lätt att va kvinna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, tredje gången gillt för dig då. Hoppas mensvärken håller sig borta för dig :)
      Jag är också en som är känslig för hormoner och vågar inte ens fundera på graviditetsillamående om jag någon gång blir gravid. Återstår att se hur man mår då. ;)
      Hoppas att du i fortsättningen får må bra vid ägglossning och mens.. Just illamåendet vid magafari är ju obehagligt, så inte kul om du upplever det ofta.. :/

      Radera