torsdag 22 oktober 2015

En tyst minut

Det blev ett senare blogginlägg idag än vad jag först hade tänkt. Sent igår kväll fick datorn och jag spunk så inatt har den återställt sig själv. Jag valde att spara alla filer och foton, men viktiga program försvann så det har jag fått installera om idag.

Tog en välbehövlig mikropaus från datorn och åkte ner till mitt smultronställe. Även om det regnade så hade jag det roligt för mig själv. Vad är det man säger? Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder.

Förutom att visa upp bilder jag fotograferat idag så vill jag också ha en liten tyst minut för det som har hänt i grannlandet i morse. I Trollhättan, Sverige, steg en maskerad man med svärd in i en skola med 400 elever (från ålder 6-15) och skadade flera människor. Hittills har två avlidit (en lärare och ett barn) och flera andra kämpar för sitt liv. En av dem som kämpar för sitt liv är mannen som utförde dådet som blev skjuten av polis.

Jag kan inte föreställa mig hur en människa kan få för sig att bete sig på det där viset. Att skada andra människor. Barn. Skolan är tyvärr inte en trygg plats mera och var är man trygg egentligen?
Det som skulle vara intressant är att få reda på om mannen som utförde detta har fått hjälp för sitt psyke förr, och om det skulle ha funnits en chans att fånga in honom och hjälpa honom för hans problem, innan han bestämde sig för att göra något så drastiskt som detta.

Usch.
Jag brukar ha mycket att säga, men inte idag.



2 kommentarer :

  1. Det är så hemskt. Ännu mer hemskt är det att sådana här händelser inte ens hör till ovanligheterna längre. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt :( Hot mot skolor är jag rädd för är vanligare idag än det var för 10 år sen, och det är något som alltid borde tas på allvar. Mina tankar är med alla barn och inblandade idag..

      Radera