onsdag 7 oktober 2015

Dansande norrsken

Egentligen hade jag tänkt börja dagens blogginlägg med att visa en bild på Herr Fantomen, och vad han hade på sig igår. En katt med kläder är ju alltid söt. Men sent igår kväll fick jag ett meddelande om att det var ett enorm norrsken ute, och på en sekund hade jag klätt på mig det första bästa och stod ute med kameran och stativet.

Det var faktiskt ett enormt norrsken. Över halva himlen dansade det och lika magiskt som alltid.
I en halvtimme, som kändes som tio minuter, stod jag och Herr Fantomen utomhus och fotograferade och filmade. Tror inte katten riktigt förstod varför jag sprang ut, men han satt fint vid min sida.

Hur folk förr i tiden var rädd för norrskenet, förstår jag mig inte på. Skulle jag ha levt på den tiden hade jag varit en badass och en människa som folk sett upp till och på samma gång varit rädd för, eftersom det finns inget bättre än att stå under ett dansade norrsken. Hade jag en superkraft så vore det att trolla fram norrskenet på himlen. Exploderande ljus som dansar, och lyssnar man tillräckligt noga så kan man höra det. ;)

Börjar med att visa en film och sen lite bilder. Se till att ändra kvalitén till 1080p HD. Dock skulle jag ta tacksamt emot tips om hur jag filmar i mörkret utan att det ska bli SÅDÄR mörkt. Det var ju ljusare och vackrare i verkligheten, men kameran vägrade göra bilden ljusare. Jag hade inställningarna på M.

Ser ni hur norrskenet dansar?



Där stod jag igår kväll, fashionabel som alltid, med den varmaste mössan och sambons "huppari". Och hans skor.


Här hade norrskenet riktigt exploderat. Även om kameran ser lättare färger så behövde den inte arbeta extra mycket igår för att få fram färgerna. Det lila, som annars är ovanligt att se i ett norrsken, syntes nu som då.



6 kommentarer :

  1. Varför.ska.jag.alltid.missa.norrskenen....??? -.- Från och med ikväll ska jag försöka gå ut och spana varje kväll! Använder du förresten nån app, hemsida eller är med i nån grupp eller nåt där du får reda på när det är chans för eller pågående norrsken? En sån kunde jag ha nytta av..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anvönder mig av aurora forecast, min kollega som skickar meddelanden är hon ser norrsken eller så ser jag efte varje kväll när jag släpper in/ut katterna om det dansar något norrsken på himlen. :)

      Radera
  2. ÅÅÅÅÅÅH GUUU va vackra bilder!! :D

    SvaraRadera
  3. Superfina bilder du fick ,här på backen är det alltid mörkt när det är norrsken borde gå ut på slätten ,ha det bra ,nette

    SvaraRadera