onsdag 28 oktober 2015

Allt som är fel med kvinnliga halloween-kostymer

Det närmar sig halloween, eller egentligen alla helgona, men det verkar som att det är halloween som är per populärt. Många kanske har tänkt att klä ut sig, och har du ingen idé eller kanske inte vill klä ut dig så är det helt okej. För här kommer jag att räkna upp allt som är fel med kvinnliga halloween-kostymer. OBS! Det är inte fel att känna sig sexig! Men sexig är så mycket mer än att man måste spela ut på det som samhället tror är sexigt. Då det egentligen är så mycket mer.

SWAT Poliskvinna Jumpsuit MaskeraddräktTill min lilla undersökning så öppnade jag upp första bästa maskerad-onlinebutik. Det första jag lägger märke till är att många av kostymerna är alldeles för små. Hur ska man kunna röra sig i något sånt? Eller passa mer in i sovrummet.. Det jag inte visste var att till och med onlinebutiken rekommenderade en av kläderna till sovrummet för att överraska sin man, eller menar att många av dessa kostymer garanterar många gratisdrinkar på krogen.

Den här SWAT-kostymen till höger. Onlinebutiken menar att många tjejer drömmer om att vara medlem i ett SWAT-team och med den här dräkten så ska man få känslan av hur det är att tillhöra de tuffaste poliserna. "Och samtidigt se sexig ut, såklart. Inte en endaste man skulle ha något emot att arresteras av dig, eller göra det minsta motstånd". 

Den ser inte det minsta skottsäker ut och ärligt talat ganska obekväm.
Nej tack, vidare till nästa.

Nudistpar Maskeraddräkter
"I flera månader har du och din sambo längtat efter er välförtjänta solsemester... //... ALLA är nakna på stranden och ni möter en hel del sura och förnärmade miner när ni har era badkläder på er.
Snabbt rusar ni upp på hotellet igen och svidar om till maskeraddräkten ni tog med er helt utan anledning. Vilken tur! .. // .. och en kortare dräkt som visar att damen i sällskapet minsann hon också har en del härligheter att uppvisa."

Jag vet att alla människor ser olika ut. Men här tycker jag också att det kommer fram tydligt att den kvinnliga bröstvårtan är mer tabu än mannens.  Eller. Att kvinnan automatiskt ska vara kortare än mannen.



Om ni inte visste det förr så vet ni det nu, jag arbetar inom vården. Men jag vet inte vilken skev bild de har av yrket, eftersom alla vårdare presenteras så här vid halloween eller andra maskerader. De här kläderna skulle inte alls vara bekväma eller behändiga att ha under en arbetsdag.
Förutom att onlinesidan uppmuntrar till att använda de här kläderna för att känna sig sexig eller vid rollspel i sovrummet så skriver de också så här:

"
När den här sjuksköterskan är klar med dig så kommer inga andra behandlingar att kännas läskiga. Du kommer ha erfarenheten som krävs för att vara klassas som erfaren inom området.
Allt du behöver göra är att luta dig tillbaka i stolen och låta sjuksyrran utföra nödvändig behandling .... // ... Förmodligen gör du dig illa med flit endast för att bli omhändertagen av denna heta sjuksköterska."


Så här ser tydligen en "söt" katt ut. Herr Fantomen fattar ingenting. 
"Hoppa i vår superläckra Catsuitdräkt och du kommer garanterat bli bjuden på en och annan drink på krogen!"

Den dräkten jag ritade till en pil till heter faktiskt "Anna Rexia". Osmakligt, obehagligt och fel på alla
sätt och vis. "För du kan aldrig vara för rik eller för smal". 39,99 $ på REA.
Det finns så många människor som mår dåligt, har självskadebeteende, ätstörningar och faktiskt kämpar för att överleva sjukdomen som tar livet av dem. Därför tycker jag att alla borde bojkotta dessa kostymer.

Och sist men inte minst. Andra kostymer som känns fel. 


14 kommentarer :

  1. ...och DÄR har du orsaken till att jag avskyr de färdiggjorda Halloween-dräkterna.
    Ingen fantasi eller kreativitet what so ever. ALLT ska anspelas på sex. Man ska vara en "sexig superwoman," en "sexig katt" eller en "sexig brandman."
    (p.s. "Anna Rexia" borde på riktigt polisanmälas... FY FAN!)

    Jag fattar att alla inte vill gå runt utklädda till blodtörstiga zombies (även om jag själv ALLTID vill det) men kom igen..!!
    Klart att alla har rätt att klä ut sig (eller inte klä ut sig) som de vill, men om man vill gå utklädd till en "sexig whatever" så ska man inte bli förbannad över objektifieringen av kvinnor heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt. Det jag störde mig på, förutom kostymernas utseende är att de också är mest till för männen eller att man ska behaga männen på ett eller annat sätt. Eller få gratis drinkar av dem.
      Allting ska vara sexigt, men man kan vara sexig på så många olika sätt. Man behöver ju inte visa rumpan för att klassas som sexig.
      Tack för kommentaren! :)

      Radera
  2. Jaa alltså vad är grejen med att man prompt ska klä ut sig till någonting SEXIGT hela tiden!?? Bra inlägg Caroline! Du borde göra ett fortsättningsinlägg med männens halloweendräkter också. Jag tycker att det är minst lika intressant att titta på dem, och jämföra. Männens dräkter är heltäckande (inga tajta små fodral som man inte ens kan röra sig i) och ROLIGA istället för sexiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska uppenbart att de flesta av männens kostymer är heltäckande och roliga. Kan nog fundera på saken att göra ett till inlägg för att jämföra ;) Tack för kommentaren!

      Radera
  3. Ja suck! Så sjukt att det faktiskt finns folk som tror att vi kvinnor alltid vill klä oss så sexigt som möjligt. Som du skrev, så ska man absolut göra det om man vill, men de är bara inte alls min (eller många andras) grej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! :) jaa, här menar jag ju inte att något är mer rätt eller fel, men att man kan ta sig en tankeställare varför man väljer att klä sig i sånt här. Om det faktiskt är för sin egen skull, och för att man känner sig stark som person i kläderna, eller bara för att behaga en man eller får gratis drinkar. :)

      Radera
  4. Den där Anna Rexia är ju bara för osmaklig.

    Men annars.. alltså tja, jag själv är en sådan person som alltid använder Halloween som en ursäkt att klä mig riktigt utmanande. Eller ursäkt och ursäkt, jag klär mig riktigt utmanande precis då jag känner för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osmaklig är det finaste man kan kalla den. Hemskt..
      Jag hoppas inte det här inlägget kommer att tolkas som att alla kvinnor ska täcka sina kroppar och leva i celibat. Jag tycker att folk ska få klä sig och vara som de mår bäst och trivs i. Har en känsla av att kanske min galaklänning kan uppfattas som sexig av många, men det är på ett sätt som jag själv är bekväm i. För det är det viktigaste när jag väljer mina kläder, att jag känner mig bekväm.
      Dock så är det just med halloweenkostymer en mycket sexistisk syn och speciellt kommentarerna till klänningarna. Och det tycker jag inte om.

      Radera
  5. Okej den där Anna Rexia-dräkten kan vara det vidrigaste jag sett. "För du kan aldrig vara för rik eller för smal"(?????) Hur kan man SKRIVA SÅ? HERREGUD! Folk DÖR av anorexi!! Oj vad jag blir förbannad nu......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen en gammal nyhet
      Den är från USA, men alla andra dräkter är från en svensk sida. http://www.buzzfeed.com/ryanhatesthis/this-woman-had-a-powerful-response-to-the-anna-rexia-hallowe#.dkNDBQog9

      Radera
  6. MEN VAH!?? Anna Rexia? Skojar du med mig? Vilken sida är den dräkten ifrån? Det är ju sjukt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen en gammal nyhet
      Den är från USA, men alla andra dräkter är från en svensk sida. http://www.buzzfeed.com/ryanhatesthis/this-woman-had-a-powerful-response-to-the-anna-rexia-hallowe#.dkNDBQog9

      Radera
  7. Jag vet inte vilken butik du klickade in dig på men det finns inte BARA sexiga kostymer för kvinnor på dessa sidor. När jag sökt efter en halloween kostym har jag hittat lika många "vanliga" kostymer som sexiga. Samma sak för männen. Anledningen till varför det är så populärt med sexiga halloween kostymer är för att halloween är den enda dagen man kan klä ut sig som en slyna och ingen har något att säga till om. Jag menar aldrig att man skulle klä sig så en helt vanlig kväll? Många kvinnor tycker detta är bra och väljer då att klä sig sexig på halloween.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju inte om ordet slyna eller att nån ska bli kallad det efter vad de väljer att klä på sig. ;) Jo, det fanns några andra varianter av de kostymerna som kanske inte var så sexistiska eller hade sexistiska kommentarer, men majoriteten härde tyvärr dit.

      Radera