tisdag 8 september 2015

Vad är du tacksam över?

Sent igår kväll körde en buss in på vår gränd. Nån minut senare knackade det på dörren och sambon fick ta och parkera om sin egen bil för att bussen skulle få svängrum. I mörkret och ur bussen såg jag mina nya grannar från Syrien. Många små barn och vuxna. Samt en förvirrad Herr Fantomen som inte förstod vad det var för stort transportmedel som lyste upp i mörkret.

När jag gick för att sova liten stund senare var jag inte trött längre. Jag var tacksam. Istället för att räkna får eller göra avslappningsövningar så tänkte jag tyst i mitt huvud upp allt jag är tacksam över. Och somnade gott snabbt efteråt. Här är "lite" av allt jag är tacksam över.

Tacksam över allt det som har varit. Min historia, allt det roliga, och även sånt jag och andra kanske tyckt att vilken människa som helst skulle kunna klara sig utan att uppleva, är jag tacksam över.

Tacksam över det som är nu. Att alla val jag gjort här i livet ledde mig till nu, där jag är idag. Jag vill se livet så.

Jag har det bra. Och den känslan omfamnade mig igår kväll när jag var vid havet och balanserade stenar. Även om jag kan vara trött ibland så ser jag mig inte någon annanstans i världen. Jag är tacksam och lycklig. Jag har en fin man som finns vid min sida, våra tre katter och ett tak över huvudet och flera väggar. Till och med tacksam över räkningarna (men hej universum, övertolka inte det här nu), för det betyder att jag har ett arbete som gör att jag har råd att betala bort dem och ändå kunna unna mig materiella ting. Jag är tacksam över familj, vänner och att jag får vara frisk.

Jag är tacksam över den jag har blivit. Är. Att just här är där jag vill vara, och det finns inget att fly ifrån.

Vad är du tacksam över?

Två bilder från då jag balanserade stenar igår. Jag är tacksam över stenarna och att jag får uttrycka mig genom konsten och orden.

 

 

6 kommentarer :

  1. Jag är tacksam över så mycket att det inte ryms i en kommentar... men jo, allt det där som du nämner. Att jag har fått så fina barn. Att jag mår bättre nu och klarar av att jobba 50 %. Att mina föräldrar fortfarande lever och är friska för sin ålder. Att jag har så många vänner. Att jag orkar träna. Att jag egentligen inte saknar någonting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delat med dig :)

      Radera
  2. Jag är tacksam över att ha ett arbete, att kunna äta mig mätt varje dag, Flere gånger per dag dessutom. Jag är tacksam att få ha en sån fin man i mitt liv som min sambo, min fina hund, mina vänner och min familj. Jag är tacksam att jag kan ta på mig rena kläder varje dag.
    Listan kan göras lång, och jag är tacksam att vara född I finland, för vi har det bra här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delat med dig :)

      Radera
  3. Jag e tacksam över att jag får vara frisk, vara lycklig och gå i skolan och utbilda mig till det jag vill. jag är tacksam över min familj, mina vänner och våra katter. jag är tacksam över att få bo i ett tryggt land, med vacker natur och mycket möjligheter. jag är tacksam över att ha hittat min livspartner. det är mycket jag är tacksam över :)

    SvaraRadera
  4. Jag är tacksam för liknande saker som du, även om min hjärna med viss tendens till depressiva tankar ibland är helt orealistisk och tänker i knasiga banor. Men samtidigt har jag väldigt lätt för att se det fina och glädjefyllda i väldigt små saker med, något som inte alla tycks behärska :)

    SvaraRadera