måndag 14 september 2015

Sticka torgvantar

Igår blev jag klar med mina torgvantar. Den andra vanten tog inte lång tid. Från att jag börjat sticka 13:30 så var jag klar 17:00. När jag handarbetar är jag väldigt fokuserad på just det, som kanske märks.

Idag försökte jag i alla fall få till lite bilder av mina nya torgvantar. I +18 grader var de väldigt varma, men har på känn att senare i höst och vinter så kommer de att vara väl använda. Tänker börja på med ett par, eftersom de är bra att ha, lätta och roliga att sticka och frusna händer är inte roligt.

Min egen stickbeskrivning under bilden.


Torgvantar á la Carro. OBS, jag är nybörjare och ingen expert på att sticka, trots detta hittade jag mitt eget stickmönster för att de skulle passa mina händer. Mest bara för att jag är usel på att följa recept. Då får man ju komma på något eget, och denna gång lyckades det galant.

Garn 100g i valfri färg, stickor nr. 4. (två set om du stickar tummen innan du stickat längden på torgvanten färdigt)

  1. Lägg upp 8 maskor på varje sticka (4). Sticka resår rät 2 och avig 2 tills resåren blir önskad längd.
  2. När resåren är önskad längd stickar du ett varv rätstickning.
  3. Öka nu en maska på varje sticka i två varv tills du har 10 maskor på varje sticka. Sticka rät tills det är dags att markera tummen.
  4. Ta garn i avvikande färg och sticka 5 maskor med den.. För sedan över de maskorna du just stickat tillbaka till föregående sticka och sticka på nytt rät. Obs! Knyt ihop garnet i den avvikande färgen så inte det lossnar.
  5. Sticka som vanligt nu rät x antal varv. Endera tills du har din torgvante i önskad längd, eller så pausar du och stickar tummen först för att veta säkert hur lång din torgvante behöver vara. (* se "sticka tummen")
  6. Jag avslutar min torgvante med att sticka resårstickning i några varv. Avmaskar (eller vad det nu heter) och fäster alla ändar.

Sticka tummen.
  1. Ta och plocka upp sex maskor från ovansidan av den avvikande tråden. Kan vara lite knepigt till först men man ser sen lätt i vilka maskor den avvikande tråden sitter fast i.
  2. Upprepa sen samma procedur under eller över den sticka du just gjorde detta på.
  3. När du har sex maskor på båda stickorna var så klipper du försiktigt av den färgade tråden.
  4. Dela upp alla maskor så du har tre maskor på varje sticka (4 stickor).
  5. Sticka tills tummen är önskad läng. Avmaska (tror det heter så) fäst och var supernöjd med din torgvante.
Hoppas att ni förstod min stickbeskrivning och är det något ni undrar är det bara att fråga, så försöker jag hjälpa! :) 

4 kommentarer :

  1. Älskar färgen! Önskar jag också skulle komma mig för att börja sticka - har lite mycket olika hobbyer på en gång känns det som, haha! :D

    SvaraRadera
  2. Va duktig du är :D Kul att använda något som man själv har gjort :)

    SvaraRadera