onsdag 9 september 2015

Öppet brev till regeringen

Finlands regering. Sipilä, Stubb och Soini. Och ni andra gubbar med kostymer mer värda än min månadslön. Det här är ett öppet brev till er.

Igår nåddes folket av beskedet om er nya fina plan att få Finlands ekonomi i toppskick igen. Vinden blåser från höger och jag undrar om det är många, eller ens någon, som jublade över era nya planer. Knappast någon som jobbar inom den offentliga sektorn i alla fall. Det ni tror är fina planer är egentligen bara ett sätt att öka på skillnaderna mellan män och kvinnor. De avtal som nu är i kraft är en säkerhet och ett sätt att öka jämställdheten. Det är trots allt en kvinnodominerande bransch det drabbar. Och det drabbar mig och min sambo eftersom vi båda arbetar skiftesarbete inom vården.

Och jag undrar. Är era planer faktiskt så vältänkta att ni är så villiga att ändra på lagar för att spara lite pengar? Finns det inte annat att dra in på? Er lön och era semesterdagar till exempel?
Men de som inget har ska inget få.

Jag undrar om regeringen ens tänkt tanken på vem och vad de drabbar. Deras barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Deras föräldrar som kanske är på ett boende, de själva när dagen är kommen att de inte klarar sig själva och behöver hjälp från en annan människa.

Kort och gott, regeringen vill sänka söndagsersättningen från 100% till 75%. De ångrade väl sig i sista sekund, för tanken var att de tyckte att de som jobbar söndagar bara skulle få en ersättning på 50%. Även om jag tycker om mitt arbete (annars skulle jag inte jobba med det) så är det ändå 100% som håller humöret uppe när jag stiger upp 05:45 en söndagsmorgon för att jobba åtta timmar (ibland mer, men nu vill regeringen också halvera övertidsersättningen). Eller de jular och helgdagar. Medan andra, regeringen själv, är hemma med er familj är det vårdare som är med era mor- och farföräldrar. På röda dagar är det mindre personal, och det är också därför de som arbetar är välförtjänta av en ersättning på 100%.
Blir man sjuk är första dagen hemma oavlönad. Att jobba med barn, äldre, sjuka och infektionskänsliga och samtidigt vara sjuk är inte att uppmuntra. Men det här kommer att innebära att folk faktiskt arbetar tills de inte alls kommer ur sängen längre, vilket innebär smittorisk och längre sjukskrivning.
Och semestern minskas med en vecka. Jag undrar, hur lång semester har ni?

Och till barnen. Ni vill att barnen ska gympa en timme per dag i skolan. En timme som ändå hälften av eleverna har mensvärk på, eller en stor del av barnen inte kommer att medverka på eftersom de blir mobbade i omklädningsrummet. Använd nu den timmen istället till att ha läxläsning och extra handledning. Då skulle den timmen göra nytta.

Jag är rädd att det ni inför genom tvingad lagstiftning resulterar i fler människor som blir utbrända.
Och jag, som mer än förr vill bli politiker. För de gubbarna som sitter på platsen nu behöver sättas på plats.

Och samma på finska.

3 kommentarer :

  1. Jag håller fullständigt med dit!
    Särskilt näst sista meningen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... med dig, skall det vara och inget annat.

      Radera
    2. Tack för kommentaren och jag förstod nog vad du menade :)

      Radera