måndag 14 september 2015

Nykläckta kycklingar

Förra hösten skrev jag ett blogginlägg och publicerade bilder från min första hönsslakt. Klicka här om du vågar läsa om det. Idag tänker jag inte blogga om slakt, men nog om höns.. Eller. Deras nykläckta kycklingar.

Samma vän har fått turen att få ruvglada höns. Redan innan helgen hade första kycklingen kläckts men var så blyg och hade arga mammor så den fick jag inte syn på. Igår ringde min vän och berättade att ännu en till kyckling hade just kläckts och jag och sambon åkte med detsamma upp till dem för att se skymten av kycklingarna.

Här är bilder med bildtext.


Här är en nykläckt kyckling och värmer sig under sin hönsmamma. Det är tre ruvglada höns som tar sin mammaroll på största allvar.


Här är en av hönsen som visar upp sina vackra fjädrar. Under dem gömmer sig en mjuk och gullig kyckling.


Ser ni den ludna kycklingrumpan och de små fötterna? Så där står den lilla kycklingen och värmer sig under sin mamma.


Hönsmamman flyttade på sig och äntligen fick jag syn på den lilla kycklingen. Så otroligt söt och snabb för att snabbt hinna efter sin mamma för att värma sig igen.

Jag ser fram emot att följa med de här små kycklingarnas uppväxt och se hur de förvandlas från små lurvbollar till vackra höns (kanske nån tupp) med fina fjädrar.

Min vän har lagat det riktigt fint åt sin ståtliga tupp och hönorna. Tuppen och några av hans damer brukar gå på promenad runt på gården och hittar bra tillrätta i värmen i sitt hem när det blir natten. De ruvglada hönsen bor i en egen "husvagn" skapad för dem, så de i lugn och ro får ta hand om kycklingarna. De får god gröt kokad till sig och bara mat som min vän själv skulle vilja ha (kanske inte hon vill äta hönsmat, men ni förstår väl vad jag menar?). Inga anabola steroider i dessa höns eller annan sk*t som kan finnas i köpis hönsmat. Det är därför också när det sen blir dags för att kanske slakta nån höna eller två, så vet man att de har levt ett fint liv, fått bra och nyttig mat och gått intressanta upptäcksfärder på gården.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar