tisdag 1 september 2015

Har jag ett bäst före datum?

Nästsista vaknatten har varit och och farit och det är första dagen av september. Tre veckor gick i ett huj. Lärorikt, kul, nyttigt, och tröttsamt på en och samma gång.

Den här månaden blir rolig, har jag på känn. Kräftskiva som väntar, normala rutiner tillbaka och om 23 eller 24 dagar fyller jag år. Jag är veckovill. Men min blivande ålder blir 25. 25! Beroende på i vilka kretser man rör sig och i vilka situationer jag kommer att vara i så är 25 ändå en riktigt passlig ålder. Varken för ung eller för gammal.

I mina hemtrakter skulle jag ses som en gammal mamma redan nu, men ändå är det en ung ålder att ha flera utbildningar och fast anställning vid. Det är ju bara hur man vänder och vrider på det där. Ändå blev jag lite fundersam när jag läste en blogg där kvinnan presenterade sig i sina bästa år, och var 24. När är man egentligen i sina bästa år och och när är man för ung eller för gammal?

Jag kommer att vara i mina bästa år i alla år och dagar. Jag vill inte se mig själv som någon med ett "bäst före datum".

Några fler 25-års krisar dyker knappast upp. Jag har ju redan testat på att färga håret rosa och den där hungern efter något radikalt är stillad. Istället ser jag fram emot denna höstmånad med förändring, lugn och förlåt mig för att jag skriver detta högt, men lite svalare väder så jag kan använda mina nya sexiga jeans utan att svettas baken av mig. ;)

 

6 kommentarer :

  1. Vad gäller fertilitet finns det ju tyvärr ett bäst före-datum, men det varierar ju mellan individer och svårt att veta om bäst före på en enskild person är 35 eller 50 (ja, jag vet åtminstone en 50-isch-åring som fått ett friskt och välmående barn - själv var hon övertygad om att hon inte längre var fertil..!) Men ja, i alla andra avseenden tycker jag inte det finns några "bästa år" och med barn tycker jag man ska vänta tills man är redo oavsett, klingar lite fel att man ska skaffa barn för att andra tycker det är dags och för att man "borde" skaffa barn överhuvudtaget :)

    SvaraRadera
  2. Som person har man inget bäst före-datum :) däremot när det gäller fertilitet, och jag håller med föregående kommentar om att den gränsen är så individuell att man inte kan veta den på förhand...

    Jag tror att jag länge tyckte att 22-23 var mina bästa år, men bara jag kom över 25-årskrisen (som varade till 28 ungefär) har jag tyckt att alla åldrar är bäst!

    SvaraRadera
  3. Trots att jag kunde vara din mamma anser jag mig inte äldre än 29 ,det är ju så att man blir ju inte äldre man bara får mera erfarenhet av livet för varje år som går.Inom bloggvärlden märker man fort att åldern spelar ingen roll min äldsta bloggvän är 84 år det tycker jag är strongt hon känns som en 30 åring ibland och njuter av livet., så fortsätt du och njuta av livet Nette

    SvaraRadera
  4. Fylld själv å 25 år nyligen, hade ingen kris utan konstatera att e blir ju bara bättre me åren! (me risk för ti låt rikti gambäl). Såde mentalt tror jag int att e finns na "bäst före" datum, förhoppningsvis så fortsätter man bli klokare me åren :)

    SvaraRadera
  5. Delar vi månne samma födelsedag? Fyller 25 den tjugofjärde den här månaden och jag måste nog erkänna att det känns liiiite jobbigt. Känns som att jag inte vet alls vad jag vill göra med mitt liv, lite ålderskris på gång, haha. Och den biologiska klockan tickar på men karln min är inte riktigt redo än så jag måste bara vänta. Men allt har väl sin tid. :)

    SvaraRadera