lördag 5 september 2015

3-åringen som kommer att leva för evigt

Jag brukar oftast låta bilderna synas sist i blogginläggen. Inte idag.


Den här bilden har jag målat till er. Inte för att det är en vacker bild, men den förskönar ändå lite verkligheten. Kanske kan ni fortsätta dagen som vanligt eller så rör det ändå er någonstans i själen.

Jag läser på facebook och bloggar om folk som inte vill logga in mer på sidan eller läsa på nyhetssidor, för de möts av bilder av döda barn. Och jag förstår dem lite. Det är inget man frivilligt vill se. Något man inte vill ska hända. Aylan blev 3 år. Drömmen om ett tryggare liv tog dem inte långt. 3-åringen som var rädd för vattnet blev uppspolad på stranden. En bild som fick hela världens tillvaro att bli omskakad. En treåring som kommer ändå att leva för evigt och fick världen att vakna till. Rubbade dagen för många som tänker "Det kunde vara mitt barn" eller fick politiker att vilja öppna sina tomma hem till flyktingarna.

När jag skrev om mina nya grannar från Syrien (klicka här för att komma till blogginlägget), hade detta ännu inte hänt. Kanske visste ni att läget inte är så bra ställt på andra ställen i världen, att det finns många flyktingar som på ett eller annat sätt inte kan stanna kvar i landet. Men när bilden på treåringen publicerades blev det plötsligt verkligt. Det vände sig i magen på många och det skulle krävas denna bild för att folk skulle kunna ta till sig verkligheten mera.
Och ni kan välja att blunda, sluta logga in på facebook eller ha era personliga åsikter och fördomar om varför flyktingar kommer till vårt land. Att resan hit är enkel. Eller så får det här bli en chans att vakna upp.

Vi har gömt våra huvuden tillräckligt länge i sanden nu. Nu är det dags att visa medmänsklighet och medkänsla. 

Väljer ni att fortsättningsvis logga in på facebook finns det olika grupper och evangemang att bli medlem i.


OCH. Är du som mig, en av de som bor i samma stad eller by som tar emot flyktingar, så går det att donera kläder, möbler och annat som en familj kan tänkas behöva. Det finns oftast en eller flera kontaktpersoner du kan höra med vad som behövs. Familjerna har oftast inget annat än kläderna de har på sig när de väl kommit till vårt land.

Välkommen att fylla på min lista i kommentarsfältet hur du kan hjälpa till på ett eller annat sätt. Jag uppdaterar listan. Och dela gärna detta blogginlägg för att hjälp andra öppna upp ögonen för vad de kan göra konkret för att hjälpa en annan medmänniska.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar