söndag 30 augusti 2015

Veneziansk / Villaavslutning

Igår firades villaavslutning, veneziansk och vad man nu kallar kvällen. Är det kanske mer mot mina hemtrakter Jakobstad man använder sig av veneziansk och nästan 200 km söderut man säger villaavslutning? Kärt barn har många namn och av alla "högtider" är den här den bästa. Slår till och med midsommaren för mig, så he så.

Det hade varit lite osäkert hur vädret skulle bli. Väderlekssidorna ändrade sig stup i kvarten och natten till lördagen var det ordentlig storm. Vilken tur då att det blev en molnfri och solig dag igår. Men det blåste. Så när vi for ut till sjön och våra vänners villa igår så var det djupa vågor som kom från sidan, vilket resulterade att jag blev dyblöt och min fina sminkning var ett minne blott. Men sånt ska man inte bry sig om när man har en rolig kväll framför sig.

Vi började nästan med detsamma att äta. Jag var så hungrig så först efter att tallriken var tom kom jag på att man kanske skulle ha tagit en bild. Men det jag åt var grillat kött, rökta rödingar och sikar, potatissallad och vanlig sallad. Till natten fick jag smaka på riktigt gott rökt kokött av våra vänners ko. Nam!

Jag fotograferade mycket och här under får ni nu se många bilder med bildtext. Det blev en fin kväll i sällskap av goda vänner, god mat och mycket skratt. Och jag fick en god natts sömn, precis som jag önskade mig.



Fröknäcke.

Minstingen på festen lärde mig allt om Mamma Mu och Kråkan. Och jag försökte förstå allt, men ibland är det lite svårt att förstå allt en 1-åring säger.

Värden t.v och min kärlek t.h myste.

Värdinnan hade radat ut vackra snäckor hon plockat på bordet.

Och här är min bästa vän.

Gamla och nya bekantskaper skapades igår. 


Och mysiga lyktor lyste upp när solen gått ner och mörkret lagt sig.

Daniel

Värdinnan Eleonor. 

Värden Robban.

Mera lyktor.

Vid nästan alla bryggor vid sjön fanns lyktor. Det är så vacker just denna helg vid sjön.

Eleonor tände lyktor vid sjön. Om ni går bakåt ett år i arkivet bode ni se nästan en exakt samma bild av henne. ;) 

Och som tradition så tände vi sprakastickor och jag fotograferade.

Sprakastickor.


Min kärlek tycker om att smälla raketer, och självklart smällde vi igår kväll också. Så fint.

2 kommentarer :

  1. För mig är det lite tvärtom, att villaavslutning är den kanske minst viktiga högtiden för mig :D Kan ju ha att göra med att jag inte riktigt firat det på så många år, det har ju ofta infallit i samband med flytt till studiestaden etc.. :P Men när jag var liten var det ju spännande med fyrverkerier etc. För mig igen är julen höjdpunkten av alla högtider (fast inte av religiösa skäl), så fasar lite inför kommande jul då det ser ut som att den kommer firas på Teneriffa i år = noll julkänsla plus att jag har på känn att åtminstone en av oss (jag och min partner) kommer arbeta ändå. USCH OCH BLÄ :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det har något att göra med varifrån man är också hur pass mycket man firar veneziansk. Har alltid firat stort och det hänger med sig än idag. :) Jag hoppas din jul blir fin även om den firas bland sol och stränder och kanske lite jobb. :)

      Radera