fredag 7 augusti 2015

Vad händer om du äter en kaka? Får du diarre?

Jag har haft diagnosen celiaki i över 11 år. Det betyder att jag har i 11 år fått förklara för vänner och främlingar vad det egentligen innebär. Och jag försöker göra det tålmodigt varje gång, men ärligt talat blir man ganska trött på det till slut. Så här svarar jag nu på alla de vanligaste frågorna jag brukar få, så kan jag bara ge ett visitkort med länken till detta blogginlägg nästa gång någon frågar.

Vad händer om du äter vanlig mat? Får du diarre? (Obs! Vanlig mat är alltså icke-glutenfri mat.)
Första gången jag fick den här fråga var på kulturkarnevalen i högstadiet. En söt pojke frågade mig detta i matkön och ja ba: "ja får skvii..." Men där fick jag hindra mig. Man kan ju inte säga i en matkö åt en främling att JA, jag får diarre. Så ja ba: "... eehh. Jag menade, jag får ont i magen".
Och jo, det får jag. Diarre, magont, blir trött, sjuk och tarmluddet i min mage blir förstört. Alla reagerar olika, men det är så här jag reagerar på "vanlig mat".

Kan du äta mjölkprodukter?
Ja. Celiaki och laktosintolerans är två helt skilda saker.

Kan du äta det här? (Räknar upp innehållsförteckning där det står vete)
Nej. Jag kan inte äta vete, råg, korn. OCH jag är känslig mot havre och majs och äter sånt i små mängder. Kul att laga mat till mig ;)

Men inte dör du om du tar lite ..... (Valfri glutenprodukt, bulle, bröd, pasta, öl)
Nej, nu ska vi inte vara så dramatiska. Jag dör inte. Men att sitta på wc en hel dag och natt är inte roligt, därför väljer jag att inte äta det som gör mig sjuk.

Finns det nåt du kan äta?
Ja, tack och lov! Visst, de glutenfria alternativ är flera gånger dyrare än din mat, men det finns mat man kan äta. Det är också enkelt att laga mat glutenfritt, endera byter man bara ut mjölet eller skippar det helt och hållet om man vill ha en sås till. De flesta råvaror ÄR glutenfria och man kan trolla fram en god middag av det.

Glutenfri mat är äckligt!
Okej, det här var ju bara elakt sagt. Nu minns jag förstås inte hur en "normal" pizza smakar eller hur bröd "ska" smaka, så för mig är det här bara vardag. Men att påpeka åt en människa att hens mat är äckligt är som om du helt och hållet blev befriad från folkvett vid födseln. Be om ursäkt.

Jag tror inte på glutenfri mat eller att folk faktiskt är sjuka.
Nähä. Vad ska jag egentligen svara på sånt? Jag tror inte på Gud eller påskharen?

Jag skulle döööö av att inte kunna äta gluten.
Ja jestas vad folk är dramatiska. Nej. Du dör inte bara för att du inte tål gluten.

Jag tänker också börja äta glutenfri mat. För att bli nyttigare men mest för att gå ner i vikt.
ELLER
Jaha, det är därför du är så smal! Kanske jag också skulle börja på med glutenfri diet.
Bra att jag inspirerar! Det som är roligt att för 10 år sen visste knappt något nåt om glutenfri mat och nu är det helt plötsligt pop att äta. Det som är positivt med det är att maten faktiskt blivit liiiiite billigare. Sen om man går ner i vikt av glutenfri mat vet jag nu inte.


Och det var det jag hade på hjärtat om de vanligaste frågorna jag kan få när det kommer på tal att jag har celiaki. Tankar, åsikter eller nån fråga du själv fått som inte är med i listan?

2 kommentarer :

  1. Bra skrivet :) Har också celiaki men har inte diagnosen. Jag gjorde det läkarna inte gillar och testa de att sluta med detta och mådde så bra hade inte diarre, ont i magen längre. Har också laktos och andra allergier och allvarliga matallergier. Känns så jobbit ibland när man skall bort och andra skall laga mat mm. Och domhär äldre som alltid skall bjuda hade nog svårt först att jag var gluten och vad detta innebar :P Efter jag slutade också med gluten så minskade svullnaden i ansiktet alla trodde jag hade gått ner i vikt men det var bara ansiktet som blev mindre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej :) Ja, helst vill de ju att man försöker äta allt innan en eventuell diagnos ska utredas för att få rätt svar. Jepp! Jag arbetar själv med äldre inom vården ovåch har märkt flera gånger att det kan vara svårt att första vad celiaki är eller varför jag i te tar bullen. Men i såna fall orkar jag inte förklara mig. Hoppas att du kan njuta av maten ändå :)

      Radera