söndag 23 augusti 2015

Menskoppen igen

Jag är ju ganska... Ja, vad ska ja kalla mig. Mig själv, helt enkelt. Vilket betyder att jag pratar och skriver om det jag tycker om. Som menskoppen. Men jag har nu fått möta på frågor och kanske lite missförstånd om just menskoppen. Men det visar ju också bara att folk är lite fascinerade av då jag bloggade om olika mensskydd.

Hur ofta ska man tömma menskoppen?
Det beror bara på hur mycket man blöder. I början när man lär känna menskoppen så kan det vara en idé att tömma den var fjärde timme för att se hur lite (eller mycket) man har mensat. Man tror ju det ska forsa mens ur en, men så är inte fallet. För mig har det inte läckt mens (ta i trä), men är man orolig i början så kan man använda sig av en binda att skydda trosorna.

Men jag kan ju inte ha sex när jag använder menskoppen.
Janå, lika mycket sex som om du skulle ha in en tampong. Blir du sugen under mensen så är det bara att ta bort menskoppen under tiden du myser. :D Menskoppen använder man ju inte varje dag under året, utan då man inväntar sin mens eller har den. Och minnas kvinnor, mensen hindrar er inte att mysa om lusten verkligen slår till.

Är det inte väldigt ohygieniskt?
Nej, jag tycker inte det. Tvätta händerna noga före (och förstås efter) eftersom händerna är de största smittobärarna. Tvätta koppen och sprita den mellan varven. Efter varje mensperiod så kokar man menskoppen i rikligt med vatten (så inte den bränns fast i kastrullen).
En tampong lämnar t.ex små "trådar" kvar, medan en menskopp är enkel att rengöra och lämnar inte bitar efter sig.

Luktar det inte?
Nej. Jag tror att en wc-sopkorg luktar mer.

Tar det inte ont?
Jag läste faktiskt mycket om hur ont det tog att använda menskopp och hur svårt det var att använda den. Själv mötte jag inte på de problemen. Jämfört med en tampong så sitter menskoppen lägre ner i slidan än en tampong, och genom att trycka några gånger nere av koppen och slappna av i musklerna så släpper det lilla trycket i menskoppen och den lossnar. Det KAN ta ont om den trycker mot livmoderhalsen och då får man justera om koppen. Den där lilla piggen som är i änden av koppen kan man få klippa av lite eller helt för att den ska passa ens egen kropp bäst. Alla ser vi ju olika ut, och under mensens lopp ändrar också utseendet inom oss, så var inte för snabbt att klippa av piggen innan du vet själv hur du funkar.

Hur länge kan man ha inne en menskopp?
Förutsatt att du tömmer den innan den blir överfull, dygnet runt! Jämfört med tamponger som kan göra en mycket sjuk och torkar ut slemhinnorna, och bindor som är fulla av kemikalier så är menskoppen redo dygnet runt. Det som är bra med den är att den inte torkar ut slemhinnorna.
När du kackar kan det vara en idé att ta ut menskoppen också, eftersom ens krystningar också kan få den att lossna lättare.

Och vare sig man tycker det är skämmigt eller äckligt med mens och blod så tycker jag att det är en fin och gammal uppfinning. Man lär sig mer om sin kropp, hur den funkar och så jäkla äckligt är det inte med en menskopp. Man lär sig faktiskt hur mycket man egentligen blöder och har du rikliga blödningar kan det vara en idé att äta järntabletter (förutsatt att du kan äta dem, jag kan t.ex inte äta järntabletter).

Finns det mer frågor om menskoppen som jag kanske inte tagit upp? Det sägs ju att det inte finns dumma frågor... ;) tänkte att jag kanske skulle ha gjort en videoblogg om just hur man kan vika menskoppen och hur man tar ut den utan att det tar ont, men då andra kvinnor redan gjort minst lika bra videor så länkar jag dem här.



Lunette har gjort en video på 9 olika sätt att vika sin menskopp. C-vikningen och 7-vikningen tycker jag personligen är bäst. Vilken tycker du, eller har du ett alldeles eget sätt som inte fanns med i videon?
 

Den här tjejen gillar verkligen mensprat och menskoppar och hennes videor är informerande och bra. Här är ett klipp om hur man får bort menskoppen smärtfritt, och det viktigaste tipset är: Få inte panik! :D

3 kommentarer :

  1. alltså, jaa menskoppen e super!! :) skyddet finns allti där hejm hemma, mytji meir hygieniskt än bindor å finns ingen lukt what so ever. pengavärt! å man bidrar int ti sopberget å behöver int kast pengan I dyra bindor, enda som anv bindor när ås no ji tiken då hon löper å jag har in hon ;)
    åt me sa dem man sko kok an då man e färdig för den månaden, sterilizer på he vise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det här att alltid ha mensskyddet hemma är bra. Annars får man en gång i månaden börja fundera på att köpa bindor och tamponger, och nu slipper man ju det bekymret ;) jo, när man kokar menskoppen så försvinner bobborna :)

      Radera