fredag 7 augusti 2015

Konstens natt

Igår var det konstens natt i Vasa. Det var sjukt hur mycket människor som kan hitta till en enda plats och jag är glad att sambon körde till stan, för jag hade väl hyperventilerat och stressat sönder mig innan man hittat en parkering. Men min man är duktig och till sist hittade vi en parkering.

Med oss hade vi sällskap av Marie och Johan och vi började kvällen med att äta middag. Fortsatte sen till Brödfabriken där Jim hade spelning. Många glada människor och även om det inte är sån musik jag vanligtvis lyssnar på så tyckte jag det var en bra spelning, och eftersom jag är en textmänniska så lyssnade jag och gillade det jag hörde.

Vi missade samba-tåget och de flesta andra händelserna under kvällen, men det gjorde inget. Jag är ju egentligen inte asocial, kanske lite introvert, och när det blir så mycket folkmassor som det var i Vasa centrum igår var det lugnast att hålla sig lite på sidan om allt. Åt en vårrulle (som jag senare ångrade att jag åt), tittade på vad folk sålde vid  torget och containern där fyra människor hade låst in sig i.
Hade ändå en rolig kväll, fick se mycket och många och somnade med detsamma nöjd och belåten efter en prima konstens natt.

Men vaknade upp två timmar senare efter att jag somnat och mådde förfärligt. Försökte somna om, med fick istället spendera halva natten på wc. Spydde som aldrig förr och konstaterade att jag blivit matförgiftad. Tyckte väldigt synd om mig själv. Sista gången jag äter utemat mitt i rötmånaden. Idag känner jag mig som en klubbad säl. Fy fasiken.


Kärleken, Marie och Jens vid brödfabriken. Fick träffa många nya bekantskaper och det var en fin stämning på terrassen. 


Jim spelade nya och gamla låtar och jag som är en textmänniska gillade alla låtar, även om det inte är sån musik jag vanligtvis lyssnar till. Kul och nyttigt att få vidga sina musikvyer också.


Och självklart ska man ha godis. 


Här är jag, lite obekväm bland alla människor. Det är inte så att jag inte tycker om människor, men blir det för mycket så blir det helt enkelt för mycket. Speciellt om man är rädd att tappa bort sitt sällskap i folkmassorna, haha. 


På torget spelade ett heavy metal band som viftade med en hammare och sjöng om en plånbok. Men jag var mer imponerad av den här mannens objektiv. 


Yle har ett projekt som heter "Enkelbiljett till Europa" (och samma på finska "Menolippu eurooppaan"). Fyra frivilliga människor som låst in sig i en container i ett dygn för att uppmärksamma alla flyktingar och människosmuggling. Mer går att läsa på om du klickar här
Min tanke är att container var väldigt stor för fyra människor, om man jämför med verkligheten. I verkligheten är det mycket fler människor som inte har en vakt som vakar över dem, eller kameror in i containern som håller koll på att alla mår bra. Och det är få som slipper ut efter ett dygn.
Men jag gillar initiativet och att det faktiskt uppmärksammas. Hoppas våra politiker får en ändrad utrikespolitik, till det bättre och att folk skulle bli mer öppna att ta emot och ge människor hjälp, som faktiskt behöver den. 

#enkelbiljett #menolippu


Vid X3M´s tält kunde man följa med deltagarna i containern via en tv-skärm. Man kan också följa med dem live om du klickar här. Och nej, jag är inte sponsrad av YLE eller X3M även om det riktigt snart börjar låta så.


Avslutade kvällen på DOM (där de har toaletter som ser ut som utedass man har på sjön) med ett vattenglas innan det blev dags att köra hem. Överallt på konstens natt var det musik, och det tycker jag om. Hur folk vågar dela med sig av sig själva och gör det de tycker om. Kärlek till alla konstnärer och musikanter. 


Och jesusord på vägen......... Inte ens jesusorden tröstade mig inatt med min matförgiftning.

3 kommentarer :

  1. Usch så trist att du fick matförgiftning. :( Inte alls lyckat ju. Hoppas att du mår bättre idag! <3

    Jag var på Konstens natt från jobbet igår och fyyyy vad hemskt det var att försöka hitta en parkeringsplats. Jag surrade runt hela stan TVÅ varv innan jag till slut hittade en liten lucka att fickparkera i någonstans nära fängelset. Haha. :D Fick också irritera mig till döds på att folk tydligen inte har lärt sig trafikregler. På många ställen var trafikljusen ur bruk och då hade folk tydligen fått för sig att det var djungelns lag som gällde. Suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjäääh. Mår nog riktigt piss idag också, men det är ju tur det går om någongång.
      Ja herregud hur folk körde. Vi parkerade nere vid strampen och på väg in till stan höll vi på att se en krock. Fast bilen som tutade var den som faktiskt gjorde fel i trafiken. Och när jag skulle köra hem gick fulla människor mitt på vägen vid strandgatan och verkade inte förstå att gå över till trottoaren närmde hade en bil bakom sig. :(
      Men annars var det nog en rolig kväll :)

      Radera
  2. Kände helt samma sak, så glad att Sambon körde. Hatar att köra runt och leta parkering i trängsel av bilar och människor. Plus att jag är värdelös på att fickparkera. Hade säkert också hyperventilerat och stressat sönder mig. Tummen upp för bra sambo-chaufförer :)

    SvaraRadera