söndag 9 augusti 2015

Ger wellness dig ångest?

(Det här kommer att låta som ett tacktal till om jag någongång vinner ett fredspris eller bara ett lotteri i byabutiken, och så här låter det)
"Jag vill börja med att tacka YLE för alla artiklar som ger mig inspiration till blogginlägg. Men framförallt vill jag tacka FOLKET som kommenterar. Anonymt bakom en skärm vågar ni säga vad ni egentligen tycker om saker och ting och er rädsla för giftfritt och yoga gav mig idag inspiration till detta blogginlägg."

Artikeln heter "Wellness ger oss ångest" och rubriken säger egentligen allt. I dagens läge finns det tusen olika dieter att följa, träning är hetare än någonsin förr och jag är inte den enda som njuter av yoga. Nu finns det en bok som heter "Wellnessyndromet" och författarna Carl och André menar att folk får ångest av Wellness, eftersom kraven de sätter på sig ger skuld om en människa är helt enkelt en människa som kanske inte kan leva upp till de hälsosamma förväntningarna 24/7.

Och kommentarerna till artikeln menar att wellness är ett påfund för att få folk att köpa produkter eller gå på kurser m.m.. Visst, det finns produkter som är så gott som 100% giftfria och alla dagar om året skulle jag hellre använda det än att sätta gift i mina armhålor. Och yogakurser kan vara bra för de som tycker om att vara bland folk och lära sig i grupp, men för mig funkade det bäst att vara ensam om lära mig i egen takt. Jag känner inte behovet att jämföra mig med andra eller känna stressen att behöva göra något annat än det kroppen vill just för den dagen.

Det jag vill komma fram till wellness och ångest är att det som ger dig ångest är ju inte bra. Det säger ju sig själv. Det som är felet är att folk jämför sig med allt och alla, och ser allt i svart eller vitt. De som tror att man blir en lyckligare människa med en obefintlig midja eller viss kroppstyp. Det finns inga färger eller olika vägar att pröva eller som funkar för andra. Och det är inte wellness.

Jag gillar dig, för du är som mig,
och jag gillar inte dig
för du är inte som mig eller som jag vill att du ska vara.

För mig är wellness att jag gör det som känns rätt för mig jag gör yoga för det får mig att slappna av och vara i nuet. Jag kan njuta av att ha flera nålar i min kropp och mår bra av akupunktur. Jag dricker ekologiskt vin och försöker hålla mig till ekologisk och närproducerad mat.
Men bara för att JAG gör det som funkar för MIG så betyder det inte att det är den enda rätta vägen och det är där det blir fel för många.
Det finns ju de som mår bra av att springa 10 km varje morgon, och det är kul att det funkar för dem men det är inte något jag skulle göra. Men att börja döma andra för att de inte lever efter det sättet man själv gör eller tycker andra skall göra förstår jag mig inte på. Det är ju som att det bara skulle finnas två olika människor på denna jord, de goda och de onda, och sanningen är att det finns hur många människor som helst med flera olika åsikter och intressen. 

Vi dömer och tar på oss en roll att vägleda våra andra medmänniskor till den bästa och raka vägen till himlen, då det egentligen vara handlar om att vi ska se till oss själva och göra det vi mår bra av. Låter egoistiskt och som en klyscha, men sant. Jag kan inte älska fullt ut om jag inte älskar mig själv. Jag kan inte vårda om jag inte vårdar mig själv och jag kan inte njuta av livet om jag inte tillåter mig fullt ut. Och det här med att döma andra för hur de väljer att leva, är onödigt. Så länge de inte skadar sig själv eller andra, vad gör de då för skada för dig?

Sen om någon nu får ångest för att jag gör yoga så ber jag er blunda. Det jag gör själv i mitt vardagsrum borde ju inte skada någon annan. 
Och även om jag skulle vilja då kan jag inte bestämma över dina känslor. Det här med att ta makten över ditt eget välmående är upp till dig själv. Du är ju inte en robot. ;)


6 kommentarer :

  1. Bra svar på artikeln, läste den själv också. Själv tror jag att problemet är att folk inte vet va dom pratar om, blandar ihop saker osv.

    Ha ju nyligen varit en hel del artiklar om hur meditation inte passar alla mänskor, vilket i sig inte heller är förvånandsvärt.
    .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Janå jag har läst flera insändare i tidningen om att yoga och meditation är djävulens påfund, och det förstår jag mig inte på. Fast det beror väl också mycket på ens tro. Sen vad som är så skrämmande att hitta styrkan i sig själv förstår jag mig inte på :D Allt är väl bra så länge man inte skadar sig själv eller andra.

      Radera
    2. Var på en föreläsning i vintras som handlade just om "är yoga en religion" föreläsaren tog fram en hel del intressanta synpunkter, men hans slutsats var att nej, yogan är inte en religion, utan ett redskap hen kan använda för att fördjupa sin tro, oberoende av vad den är.

      Radera
    3. Ja, nå det kan väl vara så för många. Eftersom jag inte ser mig som någon som har en religiös tro, så får det väl bara vara så att yogan förstärker min tro på mig själv. Och ett himla bra redskap för att hitta styrkan i mig själv, vara närvarande och för att andas rätt.

      Radera
  2. Jaha, hade också tänkt skriva om det men du gjorde det så bra så kanske jag låter bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren, och skriv på bara :)

      Radera