lördag 22 augusti 2015

Alla du möter kan lära dig något

Det här blogginlägget borde jag ha skrivit redan igår kväll. Just innan man ska gå och sova, kreativiteten kickar in och orden flödar bättre. Men jag gör ett försök.

Det handlar om att varje människa du möter kan lära dig något. Det börjar från när du föds. Dina föräldrar, läkarna (fast de första minns man ju knappast av), dag- och dagpappan, dagispersonal, din första lekkamrat, din första lärare och klass, din andra eller tredje bästa vän och din första kärlek. Det kan till och med vara de du inte tror räknas. De som är elaka, de du själv inte lägger märke till eller till och med hen bakom eller framför dig i kassakön.

Man lär sig vad villkorslös kärlek är. Hur det ska kännas när en förälder skulle gå genom eld på spikar i barfötter, för sin skull. Man lär sig också hur tillit känns, när man har den eller eller tappar den för någon. Att många vill en väl, men alla har inte en goda tankar till en. Vi lär oss ondska, våld och orättvisor. Då ska vi skippa den delen då vi blir cyniska, för det är tungt att leva ett liv med ett stängt hjärta. Men kanske man lär sig att dela sitt hjärta med de som förtjänar det. Att välja de man omger sig med för att må bäst. Vi lär oss att säga tack och jag lär mig ännu idag att säga nej tack. Vi lär oss vad ett dåligt samvete är och hur man säger förlåt till andra och sig själv.

Dina första kärlekar lär dig vad ett brustet hjärta är. Oftast. Märk väl att det finns de som är tillsammans resten av livet sen de var fjorton år, men det är unikt. Nu skulle jag ju inte vara cynisk.

Vi lär oss också vad kärlek är. Och den ser ju olika ut för alla, det måste vi lära oss. För mig är kärlek att jag vill ge hela mig och hela världen till en människa. Tryggheten att vara sig själv fullt ut och glädjen att se den andra känna samma. Och rädslan. Inte för att bli lämnad, men för att något skulle hända den man älskar. Är någon elak till den jag älskar är jag min egen armé redo för attack och när den jag älskar är sjuk vill jag heala bort alla sjukdomar. Och när man älskar vill jag vara i nuet som aldrig förr och känna vibrationerna och kemin mellan varandra.

Vi lär oss nya insikter i livet. Om att vi alla har egentligen samma väg att gå, även om vägarna och livsläxorna kan se annorlunda ut. Vissa behöver lära sig den hårda vägen medan andra kanske tar den i ett annat liv. Hur lätt det kan vara att säga hur en annan människa ska leva sitt liv, men när det väl kommer till kritan och oss själva är det svårt.

Och tanken att vi själva, jag, har lärt någon något och kanske mycket mer, är en skrämmande men fin tanke. Du kanske det tror att det handlar om personkemi, och jepp, det är det i slutändan, men det första mötet lyckas med glada och nyfikna ögon. Ögon som visar JAG SER DIG.
Vi lär oss något av alla människor, på gott och ont, och vi kan ta oss till det först när vi möter alla människor med ett öppet sinne och nyfikenhet.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar