onsdag 8 juli 2015

Vad är min personliga styrka?

Igår kväll gjorde jag ett test. Ett test om mina personliga inre styrkor. Det är bloggen kompassen som bloggar om en lyckomånad och Malin som nappade på lycko-utmaningen. Och jag också. I alla fall det här testet.

Inte för att jag vill se lycka som en utmaning, tävling eller något liknande. Utan för att jag är som de flesta andra som vandrar här på jorden och vill ha lycka i sitt liv. Och att det är kul att få höra fina saker om en som ibland kan vara svårt att se själv.

Det här gick då alltså på att svara på "några" (läs: många) frågor, som sedan tog fram 24 olika styrkor man har. Och det här är de resultat jag fick.

  1. Kärlek. Det stämmer att jag värdesätter nära relationer till människor. Hellre några få väldigt nära vänner som man kan lita på och öppna sitt hjärta för, än många ytliga kontakter. Och så känner jag kärlek. Varje dag.
  2. Tacksamhet. Det stämmer väl nog att jag är en tacksam människa. Även när det kan vara svåra tider så är jag tacksam.
  3. Hopp. Skulle jag vara troende så skulle mina första punkter visa vilken stad jag är uppväxt i (Jakobstad - Tro, hopp och kärlek). Nå, skämt åsido. Jag har nog ett stort hopp och litar på att framtiden ser ljus ut. Hoppet är väl det sista som lämnar människan?
  4. Tapperhet. Det är väl en gåva och en förbannelse att vara tapper? Jag har hela mitt liv stått upp för mig själv och andra. Men ibland är det viktigaste att stå upp för sig själv, och se till att inte vara för tapper för sin egen skull. Att man vågar stå för det man tror på, inte låta någon behandla en illa. Men att låta smärtgränsen bli för hög att den till sist blir så låg är idag ett vanligt problem.
  5. Humor och lekfullhet. Det är väl nu eller på ovanstående punkt som jag här märker att det testet jag nyss gjort verkligen stämmer in på mig. Jag har alltid varit en "spilivink" och även när allting kan se mörkt ut så har jag kunnat skratta. Det är lite av en överlevnadsteknik det också. Men jag ser alltid något positivt i allt.
  6. Uppskattning av skönhet och storhet. Minst en gång om dagen så förundras jag över hur vacker världen vi lever i faktiskt är. Tar jag inte en bild av det jag ser och hur jag ser på världen genom mina ögon, så kan jag bara njuta av tillvaron och ha en fin känsla.
  7. Ärlighet. Det här med båda fötterna på jorden kanske jag inte håller med till 100%. Men jag uppskattar ärlighet och ser till att försöka leva mitt liv och vara så ärlig mot mig själv som jag bara kan vara. Om man inte är ärlig och gör sånt som inte känns rätt, så märks det nog till sist i ens eget mående.
  8. Kreativitet. Det här går väl hand i hand med att uppskattar skönheten i allt också? Jag har alltid varit kreativ, har en bra fantasi och byggde som liten barbiehus av vanliga skokartonger. För då fick jag ju det huset jag såg framför mig i mitt sinne. Även när det kommer till det liv jag lever idag så har jag ändå ett eget sätt att leva på. Att göra som alla andra eller "bara för att det är så" passar inte riktigt ihop med mig.
  9. Perspektiv.
  10. Vänlighet.
  11. Ledarskap.
  12. Social intelligens.
  13. Samarbete, lojalitet och laganda.
  14. Nyfikenhet.
  15. Rättvisa.
  16. Förlåtelse.
  17. Entusiasm.
  18. Självbehärskning och kontroll.
  19. Omdöme, kritiskt tänkade och öppenhet.
  20. Anspråkslöshet och ödmjukhet.
  21. Uthållighet.
  22. Andlighet, känsla av syfte och tro. (Okej, här kom mitt "tro, hopp och kärlek").
  23. Eftertänksamhet.
  24. Lärande och kunskapstörst.
Så vad känner jag nu efter att ett test har visat mina personliga styrkor? Jag känner mig bra. Allt stämmer ju in på mig på ett eller annat sätt, och det är ju sånt man behöver få läsa om sig själv. Fina ord som peppar en och ger en en välbehövlig egoboost. Och lite sånt man kanske sett som en svaghet, som lika gärna kan vara en styrka.

 

Ditt eget personliga styrketest kan du ta på VIA's hemsida (på svenska) på den här länken (klicka här).

2 kommentarer :

  1. Fick nåt liknande under en utb inom Hv från de andra deltagarna och det känns bra att läsa det ibland. Numera är det bara kul och väcker minnen. Det känns som de flesta av oss redan vet vem du är Carro ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul med personlighetstest för att se vad man själv tycker överrenskommer med svaret och den bild man själv har av sig :)

      Radera