fredag 10 juli 2015

Trafikvett?

Idag var jag och besiktade bilen. För andra gången på en månad. Tydligen var det någon fjäder som hade varit sönder men det blev fixat och idag fick röda faran godkänt. Besiktningskvinnan hade idag blått hår, förra gången var det rosa. Kanske om ett år har hon grönt?

Men det var inte det jag skulle blogga om. Det var om trafikvett. Nu vet jag att jag knappast är den bästa att lära ut trafikvett, men har mött på så många idag i trafiken som verkar ha hittat sitt körkort i ett corn flakes paket.

TRAFIKVETT á la Carro.
  1. Det finns något som heter blinkers på bilen. Du hittar den till vänster om ratten. Enkel att använda, så länge du vet skillnad på höger och vänster. ANVÄND DEN. Jag är ingen tankeläsare och har ingen aning om vart du är på väg om inte lampan blinkar.
  2. Därför använder jag min extra mycket för att kompromissa för de som inte hittar sin. Typ som när jag ska stänga av den men råkar slå på den mot andra hållet. Lite disco kallar jag det. Blink blink blink.
  3. Nu är det sommar = sommarhastigheter. Det betyder att du får köra hårdare än 60 på en 100 väg.
  4. Och få nu för tusan inte för dig att köra rakt ut från en sidoväg när jag kommer i 80. Känn er träffade Solf-bor. Ni verkar ha jäkligt bråttom om det verkar okej att köra ut framför en bil som endast är två meter ifrån er.
  5. På tal om hastigheter. Håller polisen koll på varje gång jag ska och besikta bilen eller något annat ärende eftersom det är razzia då?
  6. Och vore det så att en olycka har hänt på vägen: stanna inte för att ta bild, smätta upp den på facebook och köra vidare! Ohyfsat, säkert olagligt och vore det jag själv som hade varit med om en bilolycka så hade jag inte velat att mina nära och kära skulle få reda på det via "Var är polisen i Österbotten?".
  7. På motorvägen finns det i Vasa två filer. Det betyder att den till vänster är till för att man ska slippa och köra om er som kör 80. Inte för att använda den till att söndagsköra.
Och det var väl det jag hade på hjärtat. Nu är jag en mer harmonisk bilförare och människa. Peace out.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar