onsdag 1 juli 2015

Råd till mitt tonåriga jag

För några dagar sen så drack jag juice. När glaset var tomt så såg jag något i glasets botten, och fick en nostalgikänsla och min halva barndom tillbaka.

Jag minns hur man i skolan alltid tyckte det var spännande att se vilken siffra glaset hade. Det kunde betyda olika saker. Vilken ålder man är (den dagen), när man gifter sig, hur många barn man ska få (orealistiskt) eller så var det bara en tävling vem som hade den högsta siffran..


Sen började jag tänka på vad allt jag hade velat säga till mig själv, förr i tiden, som jag vet idag. Så här är en lista.


 Sista klassfotot från högstadiet. Jag i översta raden, i mitten. Här var man störst, bäst och
hade ingen aning vad man skulle göra eller var man skulle vara nästa år.

Råd till mitt tonåriga jag:
  • Siffran i glaset betyder bara vilken gjutform den har blivit formad i, så är det lättare för fabriken att hålla koll om det blir något fel på flera glas. Tror jag.
  • För vuxna har inte alla svar eller rätt hela tiden.
  • Inte du heller. Men det är okej.
  • Din första puss kommer att vara hemsk och du blir lite rädd att alla pojkar inte kan pussas. Lugn ba, det ordnar sig.
  • Din första kärlek kommer inte heller att vara den enda och sista.
  • Du behöver inte vara något annat än dig själv. Våga bjud på dig själv, skratta och älska.
  • Du behöver inte vara alla till lags.
  • Och du behöver inte ha vänner som är elaka eller får dig att må dåligt om dig själv.
  • Eller umgås med exakt alla du umgicks med i högstadiet.
  • Du är inte heller samma person som du var i högstadiet.
  • Sockorna utanför baggyjeans var pop på 2000-talet. Men inte så snyggt. Klä dig i det du tycker själv är snyggt och som du är bekväm i.
  • Du behöver inte ha så bråttom att bli vuxen.
  • Och var ärlig. Speciellt mot dig själv och din mamma. Och var inte så jäkla busig.
  • Och du kommer att sakna mamma när du flyttar hemifrån. Det ÄR skrämmande att bo ensam som 15-åring. (Och du kommer att cykla runt i Vasa med en karta den första tiden)
  • Räkningar finns på riktigt. Och dom är inte roliga. Men försök håll koll på dem och spara dem fint i mappar. Det kämpar jag ännu med idag.
  • Din första utbildning är knappast det du kommer eller måste arbeta med resten av ditt liv. Men det är okej, och få ingen panik.
  • För det är onödigt att ha panik. Är det nåt som stressar upp dig NU och du kan göra något åt, gör det. Släpp annars taget.
  • Och våga fråga om hjälp. Ensam är inte alltid starkast.
  • Det viktigaste är hur du känner och tycker om dig själv. Ta hand om dig, älska dig och njut av livet.

Och det var min lista. Den skulle gott kunna bli meterlång. Saken är väl den att man alltid lär sig. Och tur är nu det.
Vad har DU för råd till ditt tonåriga jag?

2 kommentarer :

  1. För mig skulle det kanske va att popularitet och att vara omtyckt/beundrad av alla (vilket jag alltså inte var) inte är något man behöver sträva efter för det är inte det som avgör vart man tar sig senare i livet - respektera folk och bemöt folk vänligt såsom du alltid gjort även om det gör dig till ett potentiellt mobboffer/offer för utfrysning istället för att längta efter att vara del av en "poppis-grupp" där det ändå mest förekommer skitprat och mobbning såväl inom gruppen som gentemot de som inte är "poppis" eller "coola". Du kommer troligen vara den som inte behöver se tillbaka på tonåren och må dåligt över sitt beteende och minns att det är du som just nu bor på en paradisö - undrar om mobbarna/utfrysarna har det lika härligt just nu? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk om du skulle ha fått säga åt ditt tonåriga jag att du senare i livet skulle på en paradisö. ;)
      När det kommer till att bli omtyckt, så tror jag alla vill det. I vilket skede av livet man än är. Men just i tonåren är allt så intensivt och man har svårt att ta distans och man tar åt sig så mycket av mobbarna.
      Ledaamt att läsa du blivit mobbad / utfryst. Hoppas att du kan förlåta dem (man behöver inte ens se dem eller säga åt dem). Många som mobbas vet bara inte bättre, eller var osäkra själv.

      Radera