onsdag 22 juli 2015

Let's talk about: Mens

Tänkte att jag kanske skulle kunna börja med ett nytt inslag här på bloggen: Let's talk about: Valfritt ämne som alla har / tänker på men inte talar högt om. Även om det vore det normalaste saken här på jorden. Så jag börjar med mens. Ett sånt här blogginlägg hade jag redan planerat skriva på den internationella mensdagen (28/5) men det lämnade där som ett utkast. Och på tal om den internationella mensdagen. Google ba: menade du den internationella mansdagen?

Ja ba: nej.

Jag minns när jag fick min första mens. Det var någongång i slutet av 2001 / början av 2002 (vilket betyder att jag har mensat i över 13 år nu, över hälften av tiden jag levt!) och jag hade just kommit hem från scouterna. For på wc och fick se att det var något rött i trosorna. Ropade åt mamma att jag hade fått mens och hon ropade tillbaka att nu skulle vi fira. Nu var jag en kvinna!
Jag fick smaka en liten klunk cider och fick en introduktion hur bindan skulle sättas fast i trosan.
Sen skrev jag i dagboken (som jag sökt halva dagen idag men inte hittat) något liknande som jag just skrivit åt er.

Jag var glad att ha fått mens. Stolt. Som jag hade längtat och funderat när jag skulle få mens. Men jag var det i tysthet. För mens var något man inte pratade om. Nog pratade jag med min mamma om mens, men inte så mycket med vänner. Knappt alls på sexualundervisningen i skolan. Där delade man upp pojkarna och flickorna i två grupper. Flickorna fick se en binda och lärde sig att man kommer att börja blöda mellan benen. Och så kan man bli gravid. Och jo, man fick skriva upp olika namn för fiffin på den svarta talvan, och jag minns hur folk skrattade när jag skrev MUTTA. Vad fick pojkarna lära sig? Enligt sambon fick de se en tecknad film och ha roligt.

I skolan var det lite pinsamt att ha mens. Eftersom det var något man inte skulle prata om så kunde det vara pinsamt att gå iväg till toaletten och byta mensskydd. För "då skulle ju alla veta om att man hade mens". Blödde man igenom satt man stilla på skolbänken tills alla gått ur klassrummet för att snabbt städa bort alla bevis på att man var en kvinna som blödde.
Ju äldre man blev så lärde man sig också att mensen var en fin orsak att slippa gympan. Lika fin orsak också för pojkarna att trycka ner ens egen åsikt med: "Har du mens eller?".

Åh, jag skulle kunna skriva i evigheter om mens. Mest för att det finns mycket historier om min egen mens men också för att det är viktigt att prata om den. För att avdramatisera blodet och få den mer accepterad. Man ska inte behöva skämmas för mensen eller att man en gång i månaden slänger upp bindor och tamponger på rullbandet i butiken. Det är ju helt normala saker.

Kanske kommer det en del två av mitt Let's talk about mens. Här är i alla fall 10 fakta om den underbara mensen.
  1. Förr trodde man att epilepsi kunde botas med hjälp av mensblod.
  2. Den största cellen i kroppen är kvinnans ägg.
  3. Förr trodde läkarna att en kvinna som hade mensvärk bara ville förneka sin feminima sida.
  4. Och i början av 1900-talet avråddes kvinnor som mensade att studera, för mensen kunde skada hjärnan.
  5. PMS är bara en inbillning. Not, det är bara en myt. PMS är riktigt och drabbar många kvinnor mer eller mindre.
  6. Bindor och tamponger är inte för alla. Vi som har möjligheten att köpa mensskydd har det bra, för i många andra länder så blir de tvugna att använda sig av gamla tygbitar, torkade löv mm.
  7. Walt Disney gjorde en film om mens 1946 som ni får se längst ner i blogginlägget.
  8. Vissa religioner förbjuder sex under tiden en kvinna menstruerar.
  9. Nuförtiden mensar en kvinna cirka 450 gånger under en livsstid. På stenåldern var antalet mensar 50 stycken.
  10. Mens ses ännu som en tabu, och i vissa länder förbjuds kvinnor att göra vardagliga saker medan de blöder. Kanske dags att börja sprida mer information och faktiskt avdramatisera det här blodet som under en mensvecka blir cirka sammanlagt knappt en deciliter blod?
Jag har som en liten hatkärlek till min mens. Jag är glad att min kropp fungerar och blöder en gång i månaden. Ledsen över att det tar så jävla ont. Smärtan lyckas jag lyckligtvis dock glömma bort efter några dagar, men varje gång så säger jag: "Det är nog så här det känns att föda barn". Första julen tillsammans med min kärlek så hade han sytt en stor värmedyna åt mig format som ett rött hjärta. Det om något är kärlek. Och en välbehövlig julklapp eftersom jag en nån månad före hade lyckats få micron att brinna upp för att jag ville värma upp en annan värmdedyna för min mensvärk.

14 kommentarer :

  1. Hurra för menssnack! :D Men hallå, ett helt blogginlägg om mens och inte på ett endaste ställe har du nämnt menskoppen? Jag kände mig helt enkelt tvungen att göra det här i kommentarsfältet istället. Menskopp är ett av jordens bästa påfund! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag har ju så mycket att skriva om mens så allt kommer inte med. Kanske blir det fler inlägg där jag tar upp specifikt menskoppen. Och mensvärk. Och myter. :)

      Radera
  2. haha storgillar filmen på slutet x) Bra inlägg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja han där Walt kunde nog göra storfilmer. ;) Tack för kommentaren.

      Radera
  3. Fast jag tycker ändå att mens är ett dumt påfund av naturen ;) Så jag hatar mens mera än älskar den.

    Intressant att ni inte pratade så mycket om mens i skolan. Jag har ett smått traumatiskt minne av då en flicka i klassen frågade en efter en om vi använder tamponger. Vi var väl 12 år då. Jag svarade sanningsenligt nej, och då drar min s.k. kompis till med ett överlägset "Nej, för Yvonne har inte ens fått mens än." Allmänt råflabb, och jag kände mig pinsam och misslyckad. Jag fick mens först på sommaren när jag var 14 år och skulle fylla 15 på hösten...

    Och nu tycker jag att det är megaonödigt att jag fortfarande ska ha mens. Come on, Moder Natur, jag är snart 53... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske hade jag otur att själv ha en lärare som tyckte det var pinsamt, kanske tog dom inte upp sånt som man faktiskt funderade på eller ville veta. Vad vet jag :) Nej tusan, jag har kommit över det här med att hata mensen. För att citera min sambo så betyder det bara att min kropp fungerar normalt och vore det inte för mensvärken eller det faktum att jag ser ut att vara gravid de första dagarna skulle jag nog kunna ha mens länge till. ;)
      Ledsamt att flickorna råflabbade för att du inte hade mens då. Sånt tar man väl hårt när man väntar på mensen. Sen har jag varit i liknande situation då det faktiskt var viktigt för andra att veta om man använde tampong eller binda, och att tampongen skulle göra en så mycket tuffare. Själv rockade jag bindor läääänge för jag var rädd att tampongen skulle försvinna spårlöst. Hahaha :D

      Radera
  4. Jättebra inlägg. Mer sånt här! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommenateren! :) Det kommer nog att komma mer "Let's talk about" där jag tar upp olika ämnen. :)

      Radera
    2. Va bra! :) Kanske t.o.m en 'Mens, Part 2' där du tar upp olika mensskydd, t.ex., vet inte hur det är i Finland any more men här i England finns det jättemånga parfymerade produkter, vilket känns fel på så många vis.

      Radera
    3. Jepp, mensvärk och menskydd ska jag nog ta upp. :) hmm.. Har minne av någon parfymerad binda som har åtminstone sålts här i Finland, men den var ingen hit. Säljer de också parfymerade tamponger i England? Och vad är orsaken till att ett mensskydd måste dofta blommor? Så länge man byter ofta och sköter sin personliga hygien så märker ju ingen av om och när man har mens :D Är det kanske bara för att man tror att det ska dofta blommor ur fiffin?

      Radera
    4. Tyvärr jo, en stor del av de produkter de säljer är parfymerade, including tamponger.

      Jag tror du säkert sko få ett helt inlägg bara om varför företag marknadsför sig till kvinnor utifrån att de "borde skämmas för sina kroppar, hår, utseende, kroppsvätskor etc.".It's a fucked up world we live in.

      Radera
    5. Oj nej. Parfymerade tamponger känns nog så fel. Jepp, företagen spelar mycket på det här med att man ska kunna ha mens och vara den snyggaste i världen ändå. Och dofta gott dygnet runt, skitsamma vilka kemikalier man utsätter sig för. Och blodet de visar på reklamerna är BLÅTT istället för rött. Åååhh.. Nu har jag tillbaka min lust för att blogga, det är ju sånt här jag vill skriva om och spinna vidare på :D

      Radera
    6. Vad bra att du gör din röst hörd (med så mycket mindre plats som kvinnor ges, jämfört med män, så behövs din röst mer än min.. and on that note, I'm gonna shut up now) :)

      https://www.youtube.com/watch?v=EufLuiy2ANc

      Radera
    7. Hahahah för youtube-klippet. :D nog får du kommentera bäst du vill. Kul att höra av dig och om tampongutbudet i England. Många år sen sist. Ha det bra! :)

      Radera