tisdag 28 juli 2015

Let's talk about: Mens del två

Eftersom mitt första inlägg i "serien" "Let's talk about" där jag skrev om mens, fick så fin respons så känner jag att det är dags för en del två. Yey! Mest också för att jag inte riktigt än är klar med att tala om mens.

Moses skrev också om mens. Då lät det så här.

"3 Mos 15:19 - När en kvinna har menstruation och det kommer blod från hennes kropp, varar orenheten i sju dagar. Den som rör vid henne är oren till kvällen."

Inte undra på att många idag kanske inte känner sig lika fräscha eller lyckliga som de kvinnorna i tv-reklamerna under tiden man mensar. Tv-reklamerna i sig är ett helt annat kapitel. Hur realistiskt är det egentligen att bara för att man köper en tampong så får man superpowers och dansar runt på gatan med halva världen? Eller.. Sover upp och ner som Dracula / fladdermus.

"3 Mos 15:20 - Allt hon ligger på medan hon har sin menstruation blir orent, och allt hon sitter på blir orent."

Räck upp en hand om det råkat sig att kanske ett lakan eller ett trospar fått lite fläckar under en mens? Misstag kan ske och mensen(s mängd) är något man inte kan kontrollera sådär bara. Även om många försöker på medicinsk väg via piller och liknande.

Men istället för att deppa så skriver jag idag om inget mindre än MENSSKYDD. Det som i USA var olagligt att göra reklam om fram till 1972. Mens ska inte märkas eller synas. I dagens tv-reklamer reklameras det om hur osynliga och sköna mensskydden kan vara. Också det att "man kan leva som vanligt, trots att man har mens" med hjälp av dessa skydd. Men vadå, är man ovanlig om man har mens?

Här presenterar jag några av dem. Och alla bilder är fotograferade av mig. Det här är alltså vad jag haft på vårt köksbord idag. Känner att min sambo är en ganska härdad man. ;)


BINDAN: Det här, gott folk, är en binda med vingar för att undvika läckage. Redan på 40-talet fanns det engångsbindor att köpa, men det skulle ta cirka 20 år innan en sån här med klisterremsa skulle uppfinnas. Bindan finns i alla möjliga former för att anpassa sig till trosan och vissa är doftfria medan andra doftar mer blommande än en sommaräng. För många är det här det första mensskyddet man börjar använda.

Det var det första mensskyddet jag började använda.

TAMPONG: Ända sen antiken har tampongen funnits. Materialet och utseendet har förstås ändrats, men sen 1920-talet då läkaren Haas uppfann tampongen (som vi ser den idag, med band i änden) har den inte ändrat mycket till utseendet. Det var dock först då en affärskvinna köpte uppfinningen och kallade den Tampax som den verkligen slog igenom.

Här vill jag, även om jag försöker att inte vara partisk i detta blogginlägg lägga till ett varningens ord om TSS, tampongsjukan. Byt tampong mellan 4-8 timmar. Tvätta händerna noga före och efter byte och kontakta sjukvård om du får feber, diarre, lågt blodtryck, sjuka / ömma muskler, huvudvärk, hudrodnad m.m. (Jag vet att de flesta av symptomen låter som vanlig mensvärk och symptom vid mens, men Klicka här om du vill läsa mer om TSS.)

MENSKOPP: Fick en kommentar till mitt förra mens-blogginlägg om hur jag inte hade kunnat nämna menskoppen. Så här är den! Inte en ny uppfinning som många kanske tror. Inte långt efter att tampongen började tillverkas så började också menskoppen att användas. Det svåra här var kanske att hitta hushåll som hade tillgång till rinnande vatten för att kunna använda den på bästa sätt. Det här med toaletter är ju också en relativ ny uppfinning.

Läste någonstans att det ska finnas dokumentation om en menskopp redan från slutet av 1800-talet, så då borde ju det här vara gamla nyheter?

Min menskopp är gjord av mjukt medicinskt silikon. Just min är lila, men den finns i olika färger och färglös om man vill ha den så. Den är hypoallergent, giftfritt och inte skadlig för kroppen. Eftersom man kan använda den i många år behöver man inte köpa en massa mensskydd varje månad, och det är ju bra för både miljön och plånboken. Vill ni ha ett mer ingående blogginlägg om menskoppen, hojta till!

Och är man nyfiken att räkna hur mycket man blöder under mensen så kan man lätt mäta det med måtten in i koppen.

Och det var sagan och lite historia om mensskydden. Nu vill jag ju inte glömma något så viktigt om att än idag finns det blödande kvinnor som inte har tillgång till rinnande rent vatten eller mensskydd. Och där det fortfarande är väldigt tabu att tala om eller ha mens.

Därför får bladet representera allt det man kan använda under den tiden på månaden då man ändå vill skydda sig och sina kläder mot blodet. Mossa, gräs, torkade blad och tygbitar. Jag läser om att hundratusentals flickor och kvinnor i u-länder avbryter sin skolgång för tidigt, eller stannar hemma flera dagar i månaden, på grund av att de inte har tillgång till mensskydd eller blir väldigt sjuka av de mensskydd de lagat själva. Som inte är rena.

Därför är det också en viktig orsak till att vi måste prata mer om mens. Att alla ska ha rätt till mensskydd och rent vatten att tvätta oss och hålla oss friska och fräscha som kvinnorna i reklamerna. Det ska vara alla kvinnors rättighet till mensskydd.

Moses skrev om mens, och det gör jag också. Men istället för att säga att allting vi rör vid blir orent, så vill jag bara avdramatisera blodet. Det är ju bara normala saker.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar