torsdag 16 juli 2015

Fuck era skönhetsideal, från mig också

Min mamma delade ett blogginlägg på facebook skrivet av en blommig tekopp, och jag fick läsa ett av de bästa blogginläggen och fick i samma veva en ny blogg att följa. Fuck era skönhetsideal heter blogginlägget.

Penntricket. I högstadiet fick jag höra att man kunde placera en penna under brösten för att se om den föll i golvet eller stannade kvar. Föll den = snygga bröst / Stannade den kvar = hängpattar. Hängpattar, så sa tjejerna. Men vilken 14 årig tjej har hängpattar? Jag for hem och provade och pennan stannade kvar. Det var jag dock tyst om, tills nu. Jag hade inte då och har inte idag hängpattar, även hur många pennor som skulle få plats under brösten. De är fina bröst, för de är mina.

I samma skola gick också en tjej runt med inte en, utan tre bh'ar. Det förstod jag dock inte vitsen med, eller hur hon kunde ha råd med alla bh'ar. Kanske hon bara hade beslutsångest vilken hon ville använda, tänkte jag. De få gånger man var med på gympan (tydligen kan man ha mensvärk i flera år utan att bli ifrågasatt) så var det här med att duscha och byta om som var det knepigaste. Hur man klär på sig med en handduk omlindad kring sig, bara för att ingen ska se hur man ser ut. Saken är den att alla tjejer stod så och egentligen brydde sig ingen om något annat än hur de själva såg ut och vad de inte ville att andra skulle se.

När man blev äldre och började springa på krog fanns det strumpbyxor som "formade" magen och baken attraktivt. På apoteket kunde man köpa piller som minskar på gaserna och magen då skulle inte bli uppsvälld. Idag finns det alla möjliga knep, dieter och träningsformer som får dig "i form för sommaren". Folk tränar varje dag och äter sallad (till frukost, lunch & middag. Inget efter 18:00 för då blir man tjock) och blir sedan ledsna när brösten försvinner på grund av minskad fettmängd på kroppen. Men det är lugnt. Det finns silikontissar att köpa idag. Och idag är det så vanligt att män ser inte skillnad på äkta och falska bröst.

Vi ska förväntas ha en midja som en 12 åring, läppar som Angelina Jolie, bröst som en porrstjärna, rumpa som Jennifer Lopez, armar utan gäddhäng och lår fria från celluliter och hår.

För någon dag sen fick jag se slutet av ett skönhetsprogram där de som skönhetsopererat sig och där det går snett, får det tillfixat via en ny operation av en ny kirurg. Nu vet jag ju inte hela historien om de brösten som medverkade i programmet, men tjejen blev nöjd och sa "Nu kan jag börja dejta igen".

......

Varför kunde inte hon dejta före? Undrar jag. Varför ska det vara sån press på oss att vi ska vara perfekta oss snygga för någon annan för att vi ska våga hitta kärlek. Och hinner folk njuta av kärlek om det ständigt i bakhuvudet pågår tankar som "putar magen nu?" "Kom jag ihåg att raka mig?" "Nej, jag kan inte träffa hen ikväll, för jag har en finne på rumpan".

Tidningarna kunde istället för att skriva ut snabba knep för att gå ner i vikt eller hur man på något annat sätt blir mest attraktiv för någon annan, lära ut knep hur folk ska bli nöjda och kunna leva med sig själva. För vi är alla fina som vi är. Vi ska inte behöva alla passa in i samma fack eller byxpar. Det är bara tråkigt.

För flera månader sen samlade jag ihop flera byxpar som inte gick på mig mera för att sälja eller donera bort. Det tog inte så hårt, för jag ville inte vara den storleken mera. Jag har varit i de flesta storlekar och modeller och sanningen är att det är ingen skillnad vilken storlek jag är på kläderna som bestämmer hur jag mår eller hur attraktiv jag skulle vara för någon annan. Och varför skulle man behöva göra sig attraktiv för någon annan än sig själv? Och de kläder jag väljer att bära är endast de jag själva tycker är fina och viktigaste av allt: bekväma. Jag äter ingen LCHF nu, för sanningen är att det är flera år sen jag verkligen njutit så av maten som jag gör nu när jag får en god pizza, sushi eller bara en god smörgås innan det är läggdags. Jag har haft bristningar på mina lår och bröst sen jag började växa riktigt snabbt när jag var i lågstadieåldern och bristningarna stör mig inte eller hindrar mig inte att leva och njuta av mitt liv.

Det viktigaste är att jag själv mår bra i mitt eget skinn. Och att jag största delen av tiden känner mig fin. För det syns.

Så jag säger som en blommig tekopp medan jag springer bland blommor och är ingen annan än mig själv: Fuck era skönhetsideal.

 

9 kommentarer :

  1. :D jag läste om det där med brösten och blyertspennan först efter att jag fått två barn... det stod i en föräldratidning att man fick acceptera att brösten blir lite hängigare med åren, oavsett om man fött barn eller inte. Att under en trettioårings bröst hålls minst en blyertspenna. Hah. Under mina bröst skulle det ha hållits en hel penal redan i gymnasiet. Det har aldrig gjort något, vad jag vet. Annat än att jag behöver en stadig bh/top när jag ska träna för att det inte ska göra ont. Och jag håller till 100 % med om att det är viktigast att vara nöjd och göra det bästa av det man har. Det bästa, som kan vara helt olika saker under olika perioder av livet <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren :) haha jasså, de skrev också hur många pennor som kunde hållas under brösten jämförelse med ålder och barn?! :D alla bröst är nog fina vare sig de har pennor under dem eller inte. Tack för kommentaren :)

      Radera
  2. Word! I dagens läge är det alltför många som tror att de MÅSTE träna inför fitnesstävlingar å äta å träna som bara den.. För vilken nytta? Var finns de mänskor som motionerar å äter för att MÅ BRA - inte för att passa in på hashtaggen #fitness#fitspo å va de nu allt heter.. Själv damp jag ned i fitnessgropen med den påföljden att min kropp fortfarande är upp-å-ner å fungerar inte som den skall, trots att livet i övrigt normaliserats. Fler kvinnor (å män) borde tänka som du! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Janå egentligen ska man ju inte göra något åt sig själv för någon annans skull eller för att passa in i ett fack, utan för sitt eget måendes skull och det som känns bra och rätt. Nu tycker jag att dagens skönhetsideal är kanske inte de mest hälsosamma eller lättaste för någon att uppnå. Tack för kommentaren och hoppas att din kropp återställs så småningom :)

      Radera
  3. Så fint skrivet av dig .Men det är nog mediavärlden som hetsar alla idag ,då man kan läsa tex att hon hånades för sina bröst på en känd svensk dagstidning .Man kan ju bli mörkrädd för mindre ,fy.jag som säljer kläder kan ju berätta att alla människor har något fel på sin kropp ,enligt dom själva ,vad är det då som är fel ,ja det är alla ställen på kroppen .Vem har tänkt ut sådana otroligt dumma saker .Vi är olika tack för det .Vi måste lära våra barn att vi ser olika ut från början och att vi får vara som är .Kunde skriva hur mycket som helst i detta ämne men det får bli en annan gång , Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har ju varit olika skönhetsideal genom alla tider och just nu är vi väl tyvärr i en sån här period när det är plastic fantastic och massor av fitness. Media har nog en stor del i det hela också, eftersom de delar bilder och reklam på skönhetsprdukter och kvinnor som är retuscherade och har som yrke att stå framför kameran. Det man borde lära sig själv och framtida barn är att de behöver inte ändra något på sig själva, även om det olyckligtvis skulle ske att de skulle bli mobbade. Att de harkraften att ändå stå upp för sig själva och vara sig själv. Alla har vi våra "jånor", men man får väl hitta ett sätt att komma överens med e :) tack för kommentaren.

      Radera
  4. Alltså så horror när jag läste om en tjej som tyckte att "Nej den där texten av en blommig tekopp var nog helt åt helvete! Vilken man eller kvinna tycker att man ska se ut så?" Man bara eeeh ja alla tidningar i hela världen informerar ju en varje dag om att tissarna ska vara si och magen så, rumpan rund o fyllig o absolut inte för platt eller stor, osv osv. Förstår INTE hur man kan missförstå den där texten alltså? BRA skrivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Kanske hon inte hade orkat läsa blogginlägget till slut? alla har ci cäl nog något eget som vi inte tycker om, men som för någon annan kan vara det vackraste de har sett. :) Tack för kommentaren!

      Radera
  5. Bra att du visar din inställning. Det behövs idag, tyvärr. Själv så intresserar mig inte Angies läppar eller om de är smal runt midjan. Nä lagom är bäst, den inställningen har jag haft sen högstadiet. När jag var yngre så visste jag inte om att sjukdom, diabetes etc påverkar våra kroppar. Då i en känslig ålder. Antar det är likadant nu hos tonåringar. Är det nått som jag faller för så är det ögonen och charmen, hur lätt det går att prata och hur roligt man kan ha. Utan att blanda in jobb, familj eller på djupet för det kommer sen när det känns rätt.

    Jag var ute på tur och träffade en kvinna som var just så där. Jag förstod att jag var nog inte den hon sökte men när vi skulle skiljas åt så fick jag värdens kram. Det kändes rätt att dra den enda dikten jag kan, om Högbonden. Som även passade in i det landskap vi båda valt att vandra i. Innan hon gick iväg sa jag: Hoppas vi ses igen. Kramen hade jag svårt att glömma sen. Själv så var jag på väg åt ett annat håll men visste att hon fanns längre fram senare samma dag.Jag stannade på ett ställe före och vaknade tidigt efter dålig sömn. Packade och gick iväg. I mina tankar fanns hoppet kvar. Jo hon fanns där en bit bort tillsammans med några Holländare och pratade om allt. Jag stannade och deltog glatt och hade kul. Efter de andra gått sa hon att hon väntade på att jag kom förbi. Jag lyfte upp hon och vi kramades länge och sa att jag vill stå så, så länge jag kan och att hon är en underbar tjej. Hur det slutade. Jag fick träffa en härlig tjej på runt 30 som väntade och tänkte på mig. Även om jag inte räckte till.

    Det kanske inte har så mycket med ditt inlägg att göra vilket jag står bakom men är lika viktigt att det kommer fram hur det borde vara och vad som räknas. Jag hör nog inte till dem som söker ideal och att det finns fler som jag. Jag gillar när du tar ställning Carro. Det är väl genomtänkt och formulerat. Det hände i Onsdags =)

    SvaraRadera