fredag 24 juli 2015

Ett äktenskap är mellan en man och en kvinna

Åh nej. Mitt hjärta blöder. Man hann knappt vara glad länge innan sura typer som lever i en instängd bubbla slänger upp ett nytt iniativ för folk att skriva under, för att de är emot den nya äktenskapslagen som godkändes av riksdagen i november i fjol. Och det är skrämmande hur otroligt många namn som redan är på den.

Kom över igår på facebook en bild som länkade till det där iniativet någon tagit sig tid för att skapa, och där stod det att "Ett äktenskap är mellan en man och en kvinna". Sen bad personen att alla som håller med ska gilla, skriva KYLLÄ och dela bilden.

Jag kommenterade nej på flera språk, la till en regnbåge och hjärtan i regnbågens färger. Bara för att. Alla namn till "iniativet" var redan insamlade över 50 000, så mitt "nej" kunde inte göra så mycket mer än att alla som skrev "ja" kanske fick se något nytt och skrämmande för dem. Men iniativet ska ändå till riksdagen för att behandlas.

Och visst. Ett äktenskap kan vara mellan en man och en kvinna. Men det kan lika gärna också vara mellan två kvinnor eller män som funnit kärleken hos varandra. "Och att en barn behöver en mamma och en pappa". Det argumentet håller inte. Ett barn behöver få bli älskad, trygghet och rena kläder. Och mat. Men en biologisk förälder är automatiskt inte den bästa. Det är hen som tar sitt ansvar och visar kärlek. Och till alla de som skrivit kyllä: Tar ni för givet att ni är den bästa föräldern till ett barn, endast på grund av vem ni ligger med?

För det är ju just kärlek det handlar om. Det som ska vara fint och för alla. Störst av allt är kärleken och jag önskar kärleken vinner. Kärlek ska inte vara något som någon annan ska kunna bestämma över. Diskriminera eller ta ifrån rättigheter av andra.

Nu är det ju så att jag blev kär i min sambo som är man, och jag hoppas vi lever lyckliga i alla våra dagar. Men vore det så att det var en kvinna jag hade blivit kär i, så hade jag hoppats att den sagan också fått ett lyckligt slut.

Varför inte bara ta och acceptera varandras likheter och olikheter och leva alla lyckliga i alla våra dagar?

Bild från internet. Önskar jag hadd lagat den själv. Ser ju ut som att Herr Fantomen har fått en enhörningskompis.

 

2 kommentarer :

  1. jag försökte skicka en kommentar tidigare men så blev det problem med internetuppkopplingen så vet inte om det kom fram.. :( Nå, skrev bl.a. att det är så konstigt med såna här initiativ, på vilket sätt skadar ens kärlek mellan två människor nån annan, egentligen? Och anser nån sig ta skada av att se/höra om homo-par så är det nog de som har mentala problem, vilket borde kunna fixas med hjälp av terapi. Inte ska förälskade par behöva lida av att en del har fobier - det är väl inte som att man kan/ska förbjuda spindlar heller bara för att vissa har en överdriven rädsla för dem??

    Hoppas nån skapar ett mot-initiativ, så får vi se vilken sida som är störst! Kanske du, ifall du är bra på finska? :) Själv skulle jag ju inte kunna formulera ihop nåt initiativ eftersom min finska verkligen inte duger till det..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog ett mot-initiativ kommer. Om inte av mig, så av någon annan. Skälv är min finska inte så super heller så att jag skulle kunna skriv en radiramsa, men sambon är ju finsk så kanske han hjälper mig om inte nån annan hinner före :)
      Ja, just det här med kärlek. Vem skadar det egentligen att ett par är förälskade? Ingen! Fick höra om ett tält i jakobstad som under jeppisdagan hade skyltat med "Två mammor ersätter inte en pappa". Skylten for nog hastigt ner, men hemskt i alla fall. Jag blir illamående av såna fasoner..

      Radera