lördag 11 juli 2015

Blixtar och dunder

Sommarens första riktigt åskväder slog till igår mellan 14:00 och 14:30. När klockan var den tiden att jag åkte iväg till kvällsskiftet så blixtrade och dundrade var tredje minut och jag hann knappt börja min arbetsdag innan jag såg ut som att jag duschat med kläderna på. Regnet öste ner. Och jag var lagom lycklig.

Men det lugnade ner sig, jag fick varma och torra kläder på mig och det oväder som just hållit på i två och en halv timme blev som bortglömd. Hoppas att nästa gång Tor bestämmer sig för att härja på himlen så får jag vara ledig och fotografera blixten.

Jag tycker om blixten. Inte så mycket att jag står rakt under den (frivilligt), men så pass mycket att jag vill mysa i hammocken på vår terrass. Se till universums och naturens ljusspel och räkna sekunderna mellan blixten och åskan. Tycker du om blixtar och dunder, eller kryper du helst under täcket och förtränger bort vädret?

Den här bilden är lugnet före stormen.
Och det här är lugnet efter stormen.

 

2 kommentarer :

  1. Näe men respekt har jag. Tycker åxå det är fascinerande och den klara luften åskan för med sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åskan är fin och blixten är vacker :)

      Radera