lördag 4 juli 2015

Björneborg, del ett

Nu, kära vänner och bloggläsare, är vi hemma igen efter en mini weekend i en helt ny och okänd stad, förr oss. Vi startade igår mot Pori / Björneborg och kom fram tidig eftermiddag fram. En solig och varm stad välkomnade oss och vi checkade in på Scandic Hotel som hade reserverat det finaste rummet åt oss, med både badkar och bastu.

Efter att ha fått våra väskor till hotellrummet så tog vi med oss en karta och gick in till stadens centrum. Vi såg säkert ut som ordentliga turister, med vår karta och halvt förvirrade ansiktsuttryck, men det brydde vi oss inte så hårt om. Det fanns många uteserveringar och det verkade som att i Björneborg tycker folk om att umgås, för det var mycket folk i olika åldrar överallt.

Det var närmare 30 grader varmt och jag kunde gott gå i bara ben hela dagen och kvällen, utan att frysa det minsta. Vi shoppade, åt gott och utforskade stan. Sammanlagt hade vi säkert gått över 10 km igår.

Priset för den snyggaste kyrkan jag sett hittills i mitt liv går till den i Björneborg. Så maffig och stor att den inte ens rymdes med på bild. Här är i alla fall tornet.


Var kulturell och fotograferade modern konst vid havet.


Vi for till en stor park, Kirjurinluoto, som jag visar mer bilder och filmer från i nästa blogginlägg. Här fanns det en massa olika djur och björneborgare som samlades för att umgås och njuta av det vackra vädret.


Min snygging. Jag är så glad och tacksam att vi for på den här resan tillsammans. Och som han har fått mig att skratta. Mitt hjärta jublar av lycka.

Inte så rullator-vänliga gator. Men vackra.

"Promenadi-Pori" kan man nog säga. Herkules vad vi gick igår, och det känns i benen och fötterna idag.


Om någon undrar varför jag inte är en modebloggare så är det här orsaken: mina roliga poser. HAHAHA! :D


Lycklig turist på väg till romantisk middag på kvällen.

Björneborgarna trodde tydligen jag var engelsk och gammal, för alla pratade engelska och inte en enda ville se ID om det var alkohol jag ville dricka. Även om jag har varit myndig i många år nu så vill alla se ID så jag är så van att slänga fram kortet. Men inte i den här stan. Drinken hette Tyrni (havtorn), och smakade mest vodka. Om någon undrar.


Och sista bilden för det här blogginlägget. Stan har låtit konstnärerna vara kreativa på husen. Det här var en av de snyggare verken. Helt otroligt. :)

I nästa inlägg får ni följa med till parken Kirjurinluoto och hälsa på alla djuren där.

6 kommentarer :

  1. oj, inte visste jag att Björneborg var sådär fint! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det visste inte vi heller. Men blev lyckligt överraskade hur fin staden är. :)

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Tack så mycket för kommentaren :)

      Radera
  4. Härligt med en minisemester. Det är lätt att bli påverkad när andras bilder visar hur vackert det kan vara. Själv ska jag ut en sväng, lite mer basic men genom ett världsarv blir det. Ha en fin sommar Carro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, minisemester är nyrtigt. :) ha en trevlig sommar du med.

      Radera