onsdag 17 juni 2015

Svar på fråga / Hålla sig undan skitsnack

Jessi: "Hej. hade skrivit en långt inlägg men det försvann tror jag :( Nåja förkortar detta men hur skall man bli en gladare person som inte lyssnar på skitsnack eller disskuterar om det man får höra eller spekulerar. Det blir bara missförstånd mm. Hatar skitsnack fast men endå kan prata med andra när de börjar mm. Å är alltid rädd att mina kompisar snackar om mig. Vill bara att jag skall tänka annorlunda och se saker och ting positivt, att om de skaffar en kille som man ha hört jääte mycket skit om så tror man detta å disskuterar me andra men egenliten så kanske det inte var så faligt mm. Så orkar inte med detta längra att ha komplikationer millan vännerna mm."

Hejsan Jessi! Det här med skitsnack är väl vanligt. I vissa kretser mer än andra. Vad det beror på har jag ingen aning om, men kanske är det för att när det är drama så "händer det ju i alla fall något". Jag ser det mest bara som med småbarn som gör hyss. Såna som snackar mycket skit får uppmärksamhet, men på fel sätt. Och det är ju inte roligt för någon i slutändan. Här har jag nu fetat upp vissa meningar där frågan är, och mitt svar på frågan är under.


Hur blir man en gladare person som inte lyssnar, pratar eller spekulerar om skitsnack? 

Det lättaste är ju att bara säga "Det här vill jag inte prata om" eller så är man bara tyst. Har ni testat på att sitta knäpptyst när en människa slänger ur sig någon dum kommentar eller börjar snacka skit? Reaktionen är (oftast) att de också är tysta och "problemet" är löst.
Jag är alltid rädd att mina kompisar snackar om mig. 
Nu vet jag ju inte åldern på dig som har dessa frågor, men sanningen är att det under hela livets gång kommer att finnas de som tycker om att prata. Och mycket kanske kommer att vara struntprat. Låter kanske roligt, men det är bara hur man tar det. 
Är du dock rädd att dina vänner ska prata strunt om dig så vore ett tips att ta upp det med dina vänner. Diskutera öppet om vad dina rädslor är och hör deras åsikt. Har du dock vänner som snackar skit om dig så kanske det vore dags att fundera vem man väljer att ha delaktiga i sitt liv och  lägger sin energi på.
Många av våra rädslor är egentligen spår från det förflutna, och har ingenting att göra med nuet. Eller så ä det rädslor vi byggt upp själva på grund av egen osäkerhet, behov som inte är tillgodosedda eller liknande. Ta distans från rädslorna och fundera om de är "sanna".
Om min vän hittar en pojkvän som man har hört mycket skit om då?
Kanske har din vän också hört samma sak men sett motsatsen bevisad? Kärleken vinner alltid, för det mesta, och jag tycker egentligen att ingen ska ha något att göra med vem man blir kär i. 
Är det dock att man märker att hen som ens vän är kär i behandlar vännen illa, kanske använder sig av våld (fysiskt eller psykisk) så kan man ta upp saken med vännen det rör sig om. Men det kan vara svårt, men då har man i alla fall brytt sig på rätt sätt än att prata med andra som det inte rör sig om.

Så det är mina "tips från coachen" hur man slipper skitsnack. Vill du inte prata skit så är du bara tyst helt enkelt. Är du rädd att någon snackar strunt om dig, fundera om rädslan är sann? Har du vänner som pratar skit om dig så ta upp saken med dem eller fundera varför du kallar dem vänner.
Att tro på sig själv, veta var man står och behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Vill man börja tänka annorlunda eller se livet på ett annat sätt så är det upp till dig själv. All förändring, även i våra tankar, börjar i oss själva. Som jag skrev tidigare så är mycket av våra beteenden spår från det förflutna, också våra rädslor. Mitt i allt är det också egna behov som inte blir tillgodosedda (oftast är det så i destruktiva beteenden) och då får man ta en funderare vilket behov det rör sig om, och varför man söker och hoppas att det skall bli tillgodosett från andra? Och det gäller att ta distans från det förflutna och inte identifiera oss eller tro att alla är dumma bara för att man blivit dumt behandlad någon gång förr.

Det jag respekterar hos folk är de som får höra något om mig, men istället för att spekulera runt halva byn går raka vägen till mig. Ärlighet kommer man längst på.

Enligt Solöga betyder fjärilen:
"Dansa, måla, skapa, uttryck dig själv. Min gåva till dig är att kreativt gestalta det du vill att andra ska se. – Vi fjärilar bär på drömmar, det är vi som förmedlar dem till dig. Vill du leva din dröm här och nu? Gör som vi. Dansa din dröm levande. Med andra ord – sluta fundera – gör något kreativt av dina idéer."

4 kommentarer :

  1. Jag brukar också vara tyst när det snackas skit, vill inte vara delaktig i såna barnsligheter. Dock brukar jag kunna säga ifrån om jag vet att det någon säger inte alls stämmer. Om jag är delaktig i "skitprat" så har personen det pratats om verkligen gjort något dåligt eller elakt. T.ex. en lärare som mobbade en annan studerande, mobbare t.ex. förtjänar ju inte direkt snälla ord. Problemet är när det snackas skit utan vettig anledning och utan att personen gjort något speciellt dåligt, då det snackas bara för att vissa behöver lite drama i sitt liv och "mår bra" av att baktala random människor. Sånt beteende blir jag riktigt äcklad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa..jag har lite samma problem, och speciellt förr, att vara tyst om jag själv eller någon annan blir illa behandlad. I högstadiet minns jag en kille som blev "mobbad" av en lärare pga han hade svart nagellack. Då sa jag emot till läraren. Jag tror att människor som pratar skit eller är elaka med flit åt andra medmänniskor är osäkra och mår kanske inte så bra själv..men som jag också skrev tidigare så är det väl något behov där också som inte blir tillgodosett och då visar det sig på det sättet. Tack för kommentaren :)

      Radera
  2. Det finns olika sätt att mobba i detta teknologiska samhälle. fb tex. Det är för lätt när man inte ser personen ifråga eller att denne inte vet vad som pågår. Lite av ett samhällsproblem tycker jag. Jo det är nog så att kärleken vinner alltid, även om den visar sig från sin sämre sida och förhoppningar inte infrias. Men det är bara att resa sig och livet går vidare. Gläds åt andras glädje och gråt med de som som gråter. Är nåt att komma ihåg och vad det egentligen betyder. Att leva i ljuset och värme är nog ändå vad alla önskar. Att det även innebär att inte döma andra efter deras färg, läggning etc. Är kanske svårt att inse och svårare att leva efter. Ofta är det avundsjuka och hat som hindrar. De har en längre väg att vandra än de som förstår att leva sitt liv utan bekostnad på andra.

    Bra inlägg Carro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den fina kommentaren. Det är så sant som du skriver!

      Radera