måndag 15 juni 2015

Malins nya mat / Glutenfri mat för livsnjutare

Jag har ätit glutenfri kost nu i 11 år på grund av min celiaki. Då jag fick diagnosen så gick jag i högstadiet. Glutenfri kost var inte alls lika pop på den tiden, som den är idag, och det märktes. Butikshyllorna hade två olika alternativ om man hade tur och skolmaten var torr och smaklös. Idag är det mycket lättare. På restauranger är i stort sett all mat glutenfri. Det finns hur många alternativ som helst att välja mellan i butiken. Även om glutenfri mat är lite dyrare så är det ändå billigare än den var för tio år sen.

Malin Båtmästar är kock, restonom, entreprenör och matskribent. En riktigt powerkvinna som är ivrig och vågar pröva på nytt och ta för sig. För två år sen skrev hon kokboken "Söta öde" och öppnade café i grannbyn. Idag ser livet lite annorlunda ut. Caféet är utbytt till en affär  http://www.foodieliving.fi/sv/  och man ser inte längre gluten i maten hon lagar och bloggar om. Hennes nya kokbok som kommit ut heter "Malins nya mat, Glutenfri mat för livsnjutare".



Jag som är en äkta glutenfri livsnjutare, blev så glad när boken hittade till min postlåda idag. Tack Malin! Boken är SNYGG. Jag vet att man inte skall gå efter utseendet, men boken är stabil, snygga bilder och texten på framsidan är i guld. Jag har läst andra glutenfria kokböcker men de är i jämförelse med Malins nya mat tråkiga. Recepten är (jepp, jag har läst igenom alla idag) skrivna och förklarade på ett sätt så det verkar enkelt att laga god och glutenfri mat.

Med den här boken får man på över 171 sidor tips om frukost, lunch, middag, efterrätt och recepten som passar till kvällen då man är "snål på något gott".
I början av boken får man också en introduktion till det glutenfria skafferiet och förklaring på olika glutenfria alternativ. Också ett "smakregister" som jag inte hört talas om förr, men där Malin förklarar smaken på olika produkter. Istället för att bara skriva "glutenfri mix" i recepten så får man tips om olika fina blandningar som gör maten och bakningen god.

Själv så äter jag ju mest LCHF, och var rädd att det skulle finnas få recept jag själv skulle laga. Men gissa om jag blev positivt överraskad över att de flesta recepten är som skapade för mig. I det här hushållet är det mest sambon som lagar mat. Men framöver så tror jag att han får en paus från spisen, för jag ser fram emot att pröva på recepten i boken. Rullader, lax, kyckling och "body builders pancakes". Mums!

+ MED MALINS NYA MAT
Den blir personlig och fin med Malins egna ord mellan kapitlen och i vissa recept. Och de söta citaten från Nalle Puh om mat och livet.
Bilderna och designen. Som jag skrev tidigare så är boken snygg. Maten ser lyxig ut och det är lättlästa recept. Tycker också om att känna hur pappret känns mot fingrarna.
Ett stort plus att inte all mat måste innehålla snabba kolhydrater.
De som är nya för glutenfri mat kanske inte känner sig lika förvirrade i den glutenfria djungeln. Jag önskar det fanns en sån här kokbok när jag fick diagnosen celiaki.

- MED MALINS NYA MAT
Jag hittar inget negativt med denna glutenfria kokbok.

För tillfället är boken slutsåld, men efter midsommar kommer en andra upplaga ut.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar