torsdag 18 juni 2015

Finns det något fint sätt att säga åt en främling att de är snygg?

Jag läste en krönika om en man. Han har ett dilemma. Han är enligt sig själv lyckligt gift sen 13 år tillbaka och åker tunnnelbana typ varje dag. Det är inte ännu ett dilemma. Det som är problemet är att om man pendlar med tunnelbana flera gånger per vecka så ser man en hel massa människor. Mest kvinnor som fångar hans uppmärksamhet. Och någonstans i kroppen (ehehe) så känner han att han måste få uttrycka sig och säga åt kvinnorna att de är "skitsnygga".
Är det som ett socialt experiment den här krönikan eller vad handlar det om?

Ärligt talat så blir jag trött på att allt ska handla om utseendet. Eller att människor ska tycka det är okej med att betygsätta människor efter deras utseende. Som om utseendet vore det enda som räknades eller betydde nånting.

Senast igår så gick jag i Vasa. Från att jag parkerat bilen och gått över en väg så fick jag syn på en byggarbetare. Inga problem här. Ännu. Men jag ser på långt håll att mannen avbryter sitt arbete, slutar att hjälpa sin kollega och istället "gör en uggla" och vrider huvudet omänskligt mycket för att se mig. Jag tittade på något helt annat än honom vid den här stunden när jag hör hur han börjar ropa efter mig. Och jag kände kalla kårar efter ryggraden.

I vilket universum är det okej att ropa ut exakt allt man tänker på? Och vad hade typen i sig tänkt? Att bara för att någon tycker jag är snygg så betyder det inte något annat än
1. Han har sagt något helt självklart, men
2. Får ingen reaktion från mig för vad skulle jag göra? Vända mig om, springa tills hans öppna armar för att denna främling bekräftade att denna morgon la jag lite extra tid på mitt utseende?
3. Det är väldigt få kvinnor som reagerar så. Istället vill de flesta av oss njuta av sitt liv ifred utan att främlingar ska ropa efter en. Att kunna gå lugnt på en gata utan att behöva öka takten när man går, på grund av obehagliga typer. Eller slippa ha öronproppar i öronen eller skygglappar för ögonen.

Är jag ensam vill jag inte bli "räddad", betygsatt eller ha typer som kommer för nära min comfort zone, bara för att de tycker jag är snygg. Jag vill helt enkelt vara ensam, och vill man ha kontakt med mig så är det kanske lättast att skippa att kommentera mitt utseende det första man gör.

Finns det något fint sätt att säga åt en främling att de är snygga?
Svar: Nej.

12 kommentarer :

  1. Nej det finns det nog inte tror jag, och varför skulle man behöva :) Ha en skön midsommar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe nej det finns ju inte hur man än vrider och vänder på det, så främlingar får i framtiden tänka i sitt stilla sinne att någon är snygg, men att ropa det över halva Vasa är lite att gå över den fina linjen tycker jag. Tack för kommentaren och ha en fin midsommar du med :)

      Radera
  2. Jag kan bli ibland glad över en komplimang från en främling, fast det beror förstås på hur den levereras (den där situationen du berättade om låter uteslutande obehaglig), och många män verkar bli hemskt provocerade av att kvinnor säger ifrån på det här sättet som du gör här -- typ "jaha, man får visst inte visa uppskattning längre!!!!".

    Och det är just DÄR vid den iakttagelsen som jag kan bli så bedrövad på alla främlingar som går omkring och bedömer kvinnor och tycker att det är deras medfödda rätt att inte bara granska varje kvinna som ett estetiskt/sexuellt objekt, utan även BERÄTTA åt den främmande kvinnan vad de anser om henne. De anser det vara så mycket deras rättighet att de blir kränkta och arga när kvinnor försöker få det att nå fram att hej hörni, det där får oss att känna oss obekväma/otrygga/nedvärderade/förminskade.

    Problemet är inte det att det är "osnällt" att t.ex. säga åt en kvinna att hon är snygg, utan det att så många män går omkring och tycker att de har rätten att öppet bedöma kvinnors utseende. Att de måste få ge komplimanger, som den där krönikören du skrev om. (Ugh!) Och att vi kvinnor förväntas bli glada och rent av tacksamma för att vi får den uppmärksamheten och passerar det provet -- men en del av oss vill ju fasiken bara vara. Jag tänker på varje gång jag själv blivit "godkänd" i nåt slags test en man har utan min vetskap (eller tillåtelse!) slängt in mig i, och på att jag också är så pass fångad i den här konstruktionen att jag emellanåt blir smickrad, och där blir det extra tydligt hur begränsande det där fenomenet är. Alla kvinnor är kompletta individer och VÅR rätt att kunna gå omkring i våra liv utan att ständigt bli påminda om/känna att det är viktigt för omgivningen att våra yttre tilltalar deras syn- och könsorgan är faaaaan så mycket viktigare än snubbars rätt "att ge komplimanger". :|

    Finns en överhängande risk att denna kommentar blev en textvägg, ursäkta, jag bara gick igång en aning på det här ämnet för det är så himla himla himla intressant och viktigt tycker jag. Så tack för ditt inlägg! Bravo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack för din kommentar. Den var LÅNG och har så mycket fina funderingar i sig, så det bevisar ju bara att det var bra att jag skrev detta inlägg idag. För det är viktigt. Det är viktigt att en människa ska kunna få vara, se ut och leva som hen vill utan att bli bedömda eller betygsatta. Just det här också att många män blir provocerade och med sina taggar utåt säger "så ja får int ge komplimanger mer" är så vanligt och det har jag mött på fler gånger. Nej, jag ser det inte som en komplimang att höra hur stora bröst jag har, vad de tycker om mig och vill göra med mig (fy fan för såna typer, måste man ha sin sambo fastklistrad vid ens sida 24/7 för att slippa slemmiga typer?) eller just det att främlingar ropar efter en att man är snygg. Ska man verkligen beröra mig och fånga uppmärksamheten så kan man ju visa sitt intresse på andra sätt. Som typ ett hej och prata normala saker.
      Haha, som du kanske märker så gick jag lite igång igen på det här ämnet. Tur man har en blogg att avreagera sig på och möta likasinnade härliga människor på. Trevlig midsommar Linnea! :)

      Radera
    2. Nå verkligen, huu för sådana """komplimanger""". Hutlöst att en del människor tror att det är ens okej att säga sånt åt någon, eller att det på ens något plan kunde klassas som "charmigt flirtande" eller vad de inbillar sig.

      Haha, ja precis. Blogg 4-ever! Ha en bra midsommar du med!

      Radera
  3. Du sätter ord på dagens irritationsmoment Caroline! När jag idag gick till busstationen i Vasa råkade jag ut för inte mindre än två gubbj*vlar (eventuellt smått onyktra sådana) som pockade på min uppmärksamhet genom "komplimangmetoden". Jag var sååå nära att fräsa till ordentligt, men jag hade bråttom till bussen så det fick vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om det ens går fram hos de "extrema komplimang-typerna" att säga ifrån. Oftast tror jag att de bara tror att de är guds gåva till kvinnorna och tror det är deras rättighet att vara på det viset. Hoppas du får en fin midsommar även om den blrjar med regn och snuskgubbar. Nu kan det bara bli bättre :)

      Radera
    2. Du har nog rätt i fråga om den värsta sortens snuskgubbar, oftast går det bara in genom ena örat och ut genom andra ifall man säger ifrån. Ha en riktigt skön (och förhoppningsvis solig) midsommarhelg du också! :)

      Radera
  4. Läste också den där krönikan, blev arg och illamående av honom. Kan som inte förstå hur dessa gubbar tror att de har rätt att kommentera kvinnor. (nu generaliserar jag ju kanske lite, visst finns det ju kvinnor också som kommenterar män, det är såklart inte heller okej) Håller så med dig i allt du skriver!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vad har man egentligen för rätt att betygsätta någon? Och just på det här sättet så är det respektlöst beteende. Tack för din kommentar och ha en fin midsommar :)

      Radera
  5. Det händer väldigt sällan, men jag har ett par gånger fått komplimanger som jag inte alls uppfattat som sexuella eller flörtiga, typ att en random kille/man tycker att jag har en häftig färg på nagellacket eller att min mössa är fin. Då upplever jag att de inte kollat på en på ett sexuellt sätt, utan reagerat på min knalliga naglar eller min röda mössa som sticker ut bland alla murriga höstfärger t.ex.. Såna som reagerar på andra saker än på hur min kropp ser ut. Sånt kan göra mig positivt överraskad, de exempel som du syftar på kan dock vara väldigt obehagliga.. Sen minns jag en kille i Egypten som tyckte att jag "skiner upp som en sol" - men jag upplevde inte det som sexuellt heller, utan jag tolkade det som att han syftade på min utstrålning/personlighet, inte något fysiskt. Tänk om män överlag kunde fokusera mera på såna saker, typ notera att man verkar vara en stark/vänlig/lycklig/empatisk-whatever personlighet istället för att mest kolla på bröstens och bakens storlek, hur fylliga läppar man har etc..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle en någon kommentera färgen på mina naglar eller en mössa, så tar man ju det inte sexuellt. Tyvärr är det mer sällan jag möter på såna typer, och de flesta är faktiskt obehagliga. Som du skriver så vore det jätteroligt om människor i överlag skulle lägga märke till ens personlighet eller just det att man lyser ikapp med solen. :) hoppas att du haft en fin midsommar! :)

      Radera