onsdag 10 juni 2015

Du mår som du tänker

Läser en härlig artikel om en ny hjärnforskning, om att "vi mår som vi tänker". Det är som att läsa min blogg från ett lite mer forskningsperspektiv. 

Det jag dock också har märkt att folk blir väldigt provocerade av glada människor. Något vanligt de kan tro är att den glada människan "inte har några bekymmer i sitt liv eller har upplevt tillräckligt, och därför kan hen vara lycklig". Eller så är hen bara dum. Det är fin orsak till att vara lycklig. ;)
Nej, skämt åsido.
Struntprat! tycker jag. Inte för att välja glädje, för det säger jag AMEN till. Men folk som är provocerade, sura eller tycks veta bättre än en själv hur man skall må.

Just det här med att vara positiv har aldrig varit ett problem för mig. Även när det varit som mörkast så har jag ändå kunnat skratta och ändå sett något positivt i allt. Men för många år sen var jag ju sjuk i en "kronisk" sjukdom. och det tog ju på både fysisk och psykiskt. Då jag bestämde mig för att bli frisk från min kroniska sjukdom, så skrev jag upp några meningar på en pappersbit. Jag läste dem varje dag. Ibland fler gånger. Varje gång jag kände att någon av de gamla klagovisorna dök  i upp i tankarna så sa jag STOPP och svängde om tankarna. Det kanske låter fånigt. Att säga stopp till sig själv och sina tankar. Men sanningen är att destruktiva tankar, de som inte har någon sanning i sig eller de som inte är produktiva inte tar oss någonstans. Och under en dag tänker vi oerhört många tankar. Men hur många av dem är "sanna" eller bara vår egen uppfattning? Det kan vara bra att ta distans. Jag valde att inte ge mer uppmärksamhet till sjukdomen (också en av orsakerna varför jag inte bloggade mer om den eller på flera år, tills jag kände att jag faktiskt kunde hjälpa andra). Istället för att fokusera var i kroppen jag hade ont eller inflammation så la jag all uppmärksamhet till att vara frisk och njuta av livet.

"Jag är frisk, hel, perfekt, stark, kraftfull, kärleksfull, harmonisk, rik och lycklig."

När jag började svänga om mitt tankesätt, till en början med våld som till sist började gå av sig själv, så märkte jag av en förändring. Jag hade inte lika ont längre. Varken smärtorna eller tankarna begränsade mig och jag kom ur sängen för att leva mitt liv. Klagovisorna hade tystnat och ersatts med gott humör, pigg kropp och kärlek. Och det bästa av allt: Jag blev friskförklarad.
När vi är glada eller gör något roligt så utsöndras det dopamin och endorfiner i kroppen. Är vi det motsatta, sura och stressade, så utsöndras cortisol och adrenalin och kroppen och cellerna går på högvarv. Därför tror jag att man blir friskare att att tänka positivt. Vi människor har en självläkande förmåga, det gäller bara att ge möjligheter och utrymme till det. Att välja att umgås med glada människor och vara glad själv.

Och jag tror på tankens kraft.

Det är bara att bestämma sig. För finns det egentligen någon fel sida att vakna upp på, eller är det bara vi själva som bestämmer oss för det? Och är måndag verkligen en sån otursdag? Om man lägger energi på allt negativt så är det ju självklart att man lättare ser det och drar till sig det. Så varför inte välja glädje?

Det är inte att förneka sig själv när man väljer att vara positiv. Man förnekar inte sitt rätta jag när man väljer glädjen. Det är att tillåta sig vara den man är skapad att vara. Fullt ut.



20 kommentarer :

  1. Jätte bra inlägg, det är precis som du säger. Om man tänker positivt, mår man ofta bättre :) Kram (snygg header btw :D )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för den fina kommentaren :)

      Radera
  2. Svar
    1. Amen :D Tack och ha en fin dag! :)

      Radera
  3. Svar
    1. Amen till dig med och ha en fin dag! :)

      Radera
  4. Jag har upplevt samma sak. Folk blir störda på människor som bara lägger ut glada bilder och statusar på t.ex. facebook. Jag har själv valt att fokusera enbart på det positiva här i livet. Tror att alla nog förstår att en alldeles vanlig vardag inte alltid är en dans på rosor. Men jag vill tro att varje dag (också dom usla) för något positivt med sig och då har jag valt att fokusera på det. Jag vill använda min energi på dom viktiga saker här i livet och just nu är det min familj och våra fina barn. Såna saker jag inte kan påverka orkar jag inte alltid ens ha nån åsikt om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! :) Det enda liv vi har att leva är ju vårt eget, så varför inte göra det bästa av det? :)
      Det kanske låter egoistisk, men det gäller ju att faktiskt göra egna val och bestämma vad man väljer att omge sig med och vad man fokuserar på. Ha en fin dag! :)

      Radera
  5. Fint skrivet....för ett antal år sen fick jag själv en tarmbakterie som slog ut hela min kropp, efter starka doser av antibiotika kurer som ledde till candida, tarmfloran slogsut.... osv....blev jag sängliggande....mitt jag försvann....jag som alltid varit social osv...blev att jag inte ville se folk.....inte ha besök,fick panik för att gå ut...att vad skall folk tänka...konditionen var i botten osv....hamnade på en massa dieter.....eftersom min mage reagerade på nästan allt.....var på en massa behandlingar osv.....blev totalt stressad över hela situationen...blev även en massa inbillningar...som ledde till....att hur f*n skall jag ta mig ur det här.....tillslut kom vändpunkten.... på nått vis kom tanken att nä nu skall jag banne mig ta mig ur de här, börja tänka annorlunda...sluta stressa upp mig för småsaker.....konditionen kom stegvis efter en massa promenader i urskogen...bara för att kamma håret var ett tungt jobb...ett stort steg va att börja köra bil igen efter ett uppehåll på 7 månader osv....tackar familjen för ett enormt stöd.....idag stolt företagare....som brinner för de jag gör...tänker inte tillbaka på de som varit.....ser ljust på framtiden..och hjälper andra som har hamnat i liknande situationer mm stolt mamma ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren och att du vågade skriva om det som har hänt. :) Det beskriver bra hur man kan känna och hur vändpunkten är. Härligt att läsa du kom till en förändring, har haft bra stöd och har en ljusare framtid. :) Ha en fin dag!

      Radera
  6. Så sant!! :) Svårt dock om man befinner sig i sin allra mörkaste fas i livet att ta sig ur, men om man vill överleva så måste man hitta nåt sätt att göra det, förr eller senare. För den som är verkligt deprimerad finns dock inget logiskt tänk vad gäller att välja mellan att fortsätta vara deprimerad eller att ta tag i sina problem, så kan ta ett tag innan man inser att det inte för något gott med sig att fortsätta ligga i botten utan att man måste göra något åt saken. Man kanske inte heller orkar göra något åt saken när allt känns helt nattsvart, lycka existerar nog inte ens i ens tankevärld då. Men jag tror att precis varje människa kan lära sig att välja glädje, det tar bara olika länge och är olika lätt/svårt beroende på utgångspunkten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig handlade det om att överleva eller leva. Jag väljer leva alla gånger, eftersom det inte är hållbart att endast överleva. Förstås ser situationen annorlunda ut mellan en människa som har diagnos depression eller en (som jag var då) med diagnosen SLE, men jag tror att precis allihopa har makten och kraften i sig att få kontroll över destruktiva tankesätt och att självläka. Så känner jag. :) Det kan ta olika länge att ändra ens sätt att tänka och se på världen, för vi alla är olika. Det är egentligen något man ska tänka på hela livet, eftersom vårt liv och livssituationer kommer att se annorlunda ut vartefter vi utvecklas.

      Radera
    2. Det jag menade med att överleva var kanske mera att en deprimerad behöver komma ur depressionen (och därmed kunna börja leva igen), annars kan det på riktigt leda till döden. För att överleva behöver en deprimerad vid något skede välja att lära sig att leva igen - det lär ju bli självmordstankar, självmordsförsök eller i värsta fall självmord ifall man mår riktigt dåligt under alltför lång tid, ingen orkar med sånt hur länge som helst. Alltså på sätt och vis menar jag samma som du, men för mig innebär överleva snarare just att välja livet, i den här kontexten iallafall ;) Haha, svårt att sätta ord på vad man menar ibland, men kanske du förstår.. :D

      Radera
  7. SÅ HIMLA SANT! Kanske du hört om attraktionslagen någon gång? Det är ungefär det här den handlar om och det är superhäftigt. Jag skrev själv idag ett inlägg om just det ifall du är intresserad: http://ellenwesterlund.forme.se/
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har känt till attraktionslagen i flera år. :) Kikade in din blogg och den var fin. Ha en fin dag :)

      Radera
  8. Så härligt och uppmuntrande att höra om din egen läkningsprocess med hjälp av tankens kraft. Jag försöker verkligen att ändra mitt tänkande och inställning även om det är en lång process. Men som med allt annat måste man lära hjärnan ett nytt mönster och det tar sin tid, Ibland faller man tillbaka i gamla mönster igen men med ökad medvetenhet blir man i alla fall observant på det och kan försöka vända på det innan det gått för långt igen. Nu när jag för tillfället fått ett "återfall" av min utmattning till följd av för mycket stressande tankar och svårigheter att "stänga av" intryck blir det lätt att man gräver ner sig och fokuserar för mycket på tröttheten och hälsoproblemen men det leder ju bara till en ond cirkel. Nu dedikerar jag den här sommaren till att fokusera på det goda i livet och det som får mig att må bra. För jag vet ju att det är den enda lösningen för att jag ska kunna återhämta mig och inte gång på gång hamna i samma situation. Måste bara få egots krävande,protesterande röst ur vägen ;) Tror en viktig poäng är att inte göra detta till ännu en "prestation" utan bara låta allt vara som det är. Ta livet lite mindre allvarligt och bara finnas till. Då infinner nog sig den äkta glädjen och friden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för den fina och öppna kommentaren. :) Ja, det är lätt att man faller tillbaka till gamla mönster, eftersom man länge levt på ett visst sätt eller blivit van eller tror att det är så här det skall vara. Jag hoppas innerligt att du får en fin och lugn sommar. :) Soliga hälsningar till dig, kram!

      Radera
  9. Intressant inlägg! Håller med om att man kan börja må bättre av att ändra sina destruktiva tankebanor. Däremot behövs det i vissa fall mera än så. Jag själv t.ex. har dragits med svåra depressioner och panikångest sedan jag var 10 år (är 26 idag). Jag har gått till otaliga terapeuter och det har hjälpt en del...men det var inte förrän jag kraschade totalt för 1,5 år sedan och blev inlagd, självmordsbenägen och djupt deprimerad, som jag insåg att jag nog måste ge mediciner en chans. Jag hade tidigare någon preiod provat depressionsmedicin men slutat genast när de gav effekt för att jag tänkte "nu är jag frisk igen och jag vill inte vara beroende av piller". Det höll på att bli min död till slut...Idag tar jag en depressionsmedicin, går regelbundet till en psykolog och jobbat ständigt med mina tankar. Sakta men säkert börjar livet kännas stabilare och värt att leva igen.

    Ville väl mest få fram att det i en del fall inte räcker med att ändra inställning eller tankar. Om man är svårt psykisk sjuk behövs nog terapi, medicin eller båda...om man har en mild depression kanske det går at tänka sig frisk men i mitt fall gick det alldeles för långt trots att jag kämpade med tankarna konstant. Så det finns många sidor av såna här problem, alla måste hitta det som fungerar bäst för dem. Jag kände länge mig dålig och svag som behöver medicin men min sjukdom är inget jag har valt själv, den är ett rasultat av arv och miljö. Då jag vet vad alternativet blir tar jag nog med glädje en liten tablett varje dag...om inte medicinen hade funnits hade jag inte suttit här idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart så behövs det mer än att bara ändra om sina tankar. Jag blev ju inte frisk enbart på grund av att jag använde mig av tankens kraft. Men det var en stor del till friskförklaringen.
      När det kommer till depression så har jag lite tudelade åsikter om lyckopiller. Det kan och har varit en bra hjälp för många att komma igång med att börja må bättre, så länge man också får terapi och hjälp på flera sätt än mediciner. Viktigt också att se till orsaken VARFÖR man mår dåligt.
      Jag har tyvärr sett att det är så enkelt att skriva ut recept på alla möjliga mediciner, utan att se till varför en människa mår dåligt / har en sjukdom.

      Tack för att du delade med dig av din historia och bra att du tar emot hjälp. Hoppas att din framtid kommer att se ljus ut och att du ska få njuta av livet och allt det hör till.

      Radera
  10. Hej. hade skrivit en långt inlägg men det försvann tror jag :( Nåja förkortar detta men hur skall man bli en gladare person som inte lyssnar på skitsnack eller disskuterar om det man får höra eller spekulerar. Det blir bara missförstånd mm. Hatar skitsnack fast men endå kan prata med andra när de börjar mm. Å är alltid rädd att mina kompisar snackar om mig. Vill bara att jag skall tänka annorlunda och se saker och ting positivt, att om de skaffar en kille som man ha hört jääte mycket skit om så tror man detta å disskuterar me andra men egenliten så kanske det inte var så faligt mm. Så orkar inte med detta längra att ha komplikationer millan vännerna mm.

    SvaraRadera