torsdag 7 maj 2015

Sitter ditt värde i betyget?

Den här veckan har jag fått vara den som har "bedömt" och gett tre personer deras sista betyg innan de får examen. Och för många är kanske just betyget så viktigt för dem. Jag har ju förr skrivit om duktighetssyndromet och hur man kan lätt börja identifiera sig med en siffra eller det man gör.

Själv vill jag inte tro att jag är det jag gör. Visst, jag är en vårdare och jag gör mitt bästa. Men när den dagen kommer då det är dags att gå i pension, vem är jag då om jag har identifierat mig som mitt yrke?
När det var jag själv som skulle få examen förra året så sa läraren åt mig att hon inte visste om hon skulle berömma mig för mitt betyg, och jag kan förstå henne, även om jag själv tyckte det var kul att för en gångs skull ha fint betyg (det var ju inte min första skola). Ett papper med endast högsta vitsord kan signalera duktighetssyndrom, men face it, jag har varit själv sjuk mycket och har ett intresse för sjukvården. Jag studerade inte alls mycket men verkade ändå ha lätt ändå.

Men för många så är det där pappret något viktigt. De tror att det är det som visar deras värde. Vi är ju så mycket mer än en siffra.

Det är många nu som kämpar in i det sista, eller har redan tagit slut på sig själv bara för att få sina examenspapper om några veckor. Till er så vill jag bara säga, NI ÄR NOG DUKTIGA även om ni inte får högsta betyg. Även om ni inte sitter 12 timmar per dag och gråter framför en skolbok. Eller "nippa nappi" klarar av en tent.
Ert värde som människa kommer inte från ett betyg, någon annan människa eller något annat ytligt.
När det kommer till skola och arbete så räcker det att man gör sitt bästa, och fortsätter ALLTID att lära sig, för man blir aldrig fullärd.

Man kan ju inte ändra på något eller någon här i världen, bara sättet man själv ser på saker och ting. Och det är dags att vi själva ger oss det högsta betyget, för vi är underbara skapelser.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar