fredag 29 maj 2015

Rosor + potatis = sant

Rosorna jag fick på min och kärlekens 4-års dag höll på att se sina bästa dagar. Det var ju lite ledsamt eftersom rosor är vackra och helst skulle en bukett vackra blommor få hålla i en evighet. Men sambon hade googlat runt lite och sett att man mitt i allt kan få en bukett rosor att få rötter med hjälp av....

...potatis!

Jepp! Potatis av alla möjliga tänkbara ting. Potatisen ska tydligen ge alla näring som rosstammen behöver för att den ska få rötter. Så det prövar vi på nu. Det här är alltså ett experiment och förhoppningsvis så får jag senare visa rosorna som har fått rötter.

Här är bilder med bildtext och fem steg hur du själv kan pröva på detta experiment.

Okej. Steg ett.
Köp potatis och rädda dina rosor genom att klippa av stammen som på bilden.

Steg två.
Gör med hjälp av en sax hål en bit in i potatisen, passliga för stammen.

Steg tre.
Så här ser det ut då alla stammarna är på plats.

Steg fyra.
Sätt potatisarna med rosstammarna i en hink med jord och bädda ner dem i jorden. Lite av rosstammarna får synas men potatisen ska vara under jord. Vattna sen.


Steg fem.
Sista steget är att bygga sig ett eget växthus till potatisarna. Genom att klippa av bottnen av en limsa-flaska så blir det en passlig storlek och alternativt växthus för alla potatisarna. Här får de nu må gott och förhoppningsvis får rötter så man sen får plantera egna vita rosor.

2 kommentarer :

  1. Så spännande! :) Du får hålla oss uppdaterade om hur rosprojektet framskrider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Kyllä, det ska jag göra. :)

      Radera