onsdag 20 maj 2015

Regnbågens färger

Hamnade tydligen i en bananplätt-koma efter förra inlägget. Har istället fått träd som jag lagt i en vas (mer ingående beskrivning och bild kommer senare), tittat på semifinalen i Eurovison Song Contest och kunde konstatera att punk och en låt på 85 sekunder inte riktigt nådde alla människor. Så ESC tog slut där för Finland. 

Läser också på nyhetssidor om regnbågskaos om stafettkarnevalen. Stafettkarnevalen är något jag aldrig brytt mig om eller varit med om. Jag har inte varit en motionerande människa och slapp inte med i hejarklacken. Men nu är det en skola i Ekenäs som både springer och hejar och hejarklacken vill ha regnbågsflaggor. För att representera jämlikhet och mänskliga rättigheter. Skolan säger nej och tycker det är mer okej med militärkläder (!!). Skolan tror sig ha lite för stor makt. Och det här gäller i hela landet. Vad sänder skolan ut för budskap när de dissar regnbågens färger men uppmuntrar till krig? Barnen är ändå största delen av sin vakna tid i skolan, och då skall det vara en plats där de känner sig trygga, välkomna och accepterade.

Nu kan man dock läsa att arrangörerna för stafettkarnevalen tycker det är helt okej och uppmuntrar till regnbågens färger. (halleluja!)

 Bild från mitt blogginlägg "Pride i bibelbältet" där jag tar upp Jeppis Pride 2014. Klicka här för att komma till blogginlägget.

Journalisten frågar: Du ser inte någon risk för att hissandet av regnbågsflaggan kan skada Stafettkarnevalens rykte?

Hur tusan skulle en regnbågsflagga förstöra någons rykte? Det är just såna här frågeställningar som gör att så många människor idag mår dåligt och är rädda att gå ur garderoben och vara deras sanna jag. Som göra att andra människor tror det är helt okej att kategorisera vad som är rätt och fel sätt att leva och vara på. Och nu handlar det här om barn. 

Jag är glad över att det faktiskt finns kloka barn som vill visa att de står för tolerans, respekt, kärlek och jämlikhet. Att det finns vuxna som stöder dem och jag hoppas att regnbågens glada färger syns på stafettkarnevalen. 

 Bild från mitt blogginlägg "Pride i bibelbältet" där jag tar upp Jeppis Pride 2014. Klicka här för att komma till blogginlägget.

2 kommentarer :

  1. Jättebra skrivet, jag håller helt med!! :) Och superfina bilder på dig! Hade mycket tankar i huvudet idag och mådde lite dåligt över att det känns som att det bara finns en massa rasister/smygrasister och homofober till höger och vänster.. Men nu fick jag lite mera hopp om världen igen då jag påminns om att det finns flera som jag.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa! Man måste ju också tänka att bara för att vissa ropar mest så betyder det inte att de är fler. Världen är nog ännu fin även om det finns orättvisor. :)

      Radera