onsdag 27 maj 2015

Giftfritt fästingmedel

Om ni tittade på min videoblogg där jag svarade på frågestunden (klick klick) så kan ni se min reaktion på fästingarna. De är obehagliga, äckliga och kan faktiskt göra en riktigt sjuk om man har otur. Vi har ju ändå tre katter som är utomhus för att leka och göra sin behov och de kan få på sig fästingar. Så där är det på landet.

Igår när jag gosade med Mohicana så fick jag se en kal fläck under hennes haka, så hon har tydligen haft en fästing på sig. Var den är nu vill jag inte ens tänka på, för då börjar det bara rysa och krypa på hela mig. (den katten går inte ut så ofta för hon har tydligen en superblåsa, så jag är lite rädd den har fallit här inne någonstans).

Så jag svor några svordomar och gick till spisen. Som en rama kvinna. Kokade ihop ett giftfritt fästingmedel som passar till husdjuren också. Receptet är från fina, duktiga och trevliga Morotsliv.

Giftfritt fästingmedel som doftar gott
Du behöver:
- 3 matskedar (och lite till för säkerhetsskull) torkad rosmarin.
- 5 dl vatten
- saften från 1 citron

Gör så här:
Låt koka upp i åtminstone 15 minuter. Sila sedan av och låt svalna. Jag hällde upp mitt i en sprayflaska som försvaras nu i kylskåpet. Spraya / krama in det sedan i djurens pälsar.

Det doftade så gott så jag hann tänka en stund om det skulle vara gott att dricka som té, men har man problem med sköldkörteln, problem med njurarna eller har högt blodtryck så ska man helst inte äta eller dricka rosmarin. Tycker jag att jag har läst någonstans. Så nu visste ni det.

Herr Fantomen med det giftfria fästingmedlet 

2 kommentarer :

  1. hejsan, slank in på din blog och är intresserad av att hör om fästingmedlet? har e funka?!?! å hur bra om e har?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen av katterna hade någon mer fästing på sig , men jag var väl själv inte den bästa att använda medlet på dem ;)

      Radera