tisdag 5 maj 2015

Dags för en "total makeover" / Hårinspiration

Jag och mina frisyrer. Skulle säkert kunna skriva en hel bok om min hårhistoria, för enda sedan jag var liten har jag färgat och haft mitt hår i olika frisyrer.

Född som blondin, och kallades "blondinen" redan på BB för att jag hade så ovanligt ljust hår. I lågstadiet hade jag så långt hår att jag kunde sitta på det (Låter roligare än vad det var. Tog evigheter att få håret att torka och det tar faktiskt ont att sitta på det). Första gången jag färgade håret var faktiskt i lågstadiet. Pannluggen blev röd och resten av håret i min normala färg.

Men sen har det barkat iväg med alla regnbågens färger och jag har haft färgen röd, grön (av misstag), rosa, blå (av misstag), svart, brun, orange (ibland av misstag, ibland inte), lila, vitt, silver... ja. Allt! Har också klippt mitt hår i alla olika möjliga längder och till och med rakat en sidecut en gång.

Men nu har jag låtit håret växa (klippt toppar med jämna mellanrum) och varit vithårig nu i 4 år. 4 HELA ÅR. Det är som en livstid för mig som ändrat hårfärg varannan vecka förr. Därför tycker jag att det är god tid för lite förändring.

Eftersom jag har blivit mörkare i hårbotten vartefter åren går så är jag inte lika blond som jag var när jag föddes. Blondes have more fun, men det är inte roligt att färga håret varannan månad för att man har en 3-4 cm's utväxt. Därför ska jag nu denna fredag till hemstaden och låta världens bästa frissa (mamma) få fria händer med mitt hår. Om någon vågar sig på en total makeover så är det hon!

Dock har jag nu sökt fram olika inspirationsbilder, och här är några av dem. Med bildtext.
Sen om jag ändå kommer hem från Jakobstad på fredag med vitt hår, så är det helt okej det också. Mamma, Style by Stina (klick klick för att komma till facebooksidan), använder sig av organiska hårfärger och hårprodukter, SOM FAKTISKT FUNKAR. :)

I många år har jag tjatat på mamma att hon ska göra en ombré frisyr till mig. Ska man ändå få en utväxt, så varför inte färga till en snygg då? Dock vill jag ha håret i min egna hårfärg och riktigt RIKTIGT ljus, nästan silverfärg, i mina toppar. Med sån här hårfärg så skulle jag slippa det här med att färga håret var och varannan månad, men ändå ha "det lilla extra".

Tre nyanser av blond. Den första hårfärgen har jag faktiskt också haft. Jordgubbsblond är en väldigt sexig färg som tyvärr är svår att hålla fin. De andra färgerna är fina, men jag är lite rädd att de blir "för tråkiga" och "normala" för att jag ska hållas nöjd. Jag vill gärna sticka ut lite med min hårfärg och att den skall kännas annorlunda och "det lilla extra".


Så varför inte passa på att lägga lite färg på tillvaron? Ett regnbågshår skulle jag inte tacka nej till och rosa/blond är faktiskt sött.

Det blir spännande att se hur jag blir att se ut på fredag :)

2 kommentarer :

  1. Så spännande att se resultatet! :) Jag har också testat på en del sen jag var typ 12 år, har alltid haft nån typ av färg eller annan behandling i sedan dess.. Nu låter jag dock min naturliga färg växa fram (typ askblont), längderna är typ röd-blonda.. Tycker dock övergången från utväxt till det färgade är ganska mjuk och diskret, så jag låtsas att jag har ombré för tillfället... x) Tror att jag låter solen göra sitt jobb och bleka mitt hår över sommaren, så får vi se vad det blir av mitt hår sen till hösten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lika spännande för mig att se resultatet på fredag. :) Du har en naturlig ombré du nu då Du har haft bra tålamod att låta utväxten växa ut ;) Värsta med att låta håret växa ut är att jag har för dåligt tålamod att se utväxten, haha.

      Radera