torsdag 14 maj 2015

Bekräftelse av psoriasis

Jag måste hylla den privata vården lite. Mest för att det går undan. I måndags beställde jag tid och igår kväll fick jag träffa en privat läkare som bekräftade det jag redan visste. Med mig hem fick jag recept på salvor mot psoriasis. Salvor jag ändå inte kommer att använda, eftersom det finns giftfria alternativ.

Jag har haft på flera ställen på kroppen torra utslag som har spridit sig och hur jag än skrubbat, smörjt och provat på olika alternativ så har det inte riktigt försvunnit. Har till och med provat den där "sockan" de gör reklam om på tv, som ska ta bort döda hudceller från fötterna. Fötterna har varit värst, eftersom jag där inte har någon känsel på grund av utslagen. Låter ju värre än vad det egentligen är.

Läkaren tyckte jag vårdat mina utslag bra, och att det just därför kan vara svårt att se med detsamma att det är psoriasis. Men just på grund av att det är på alla typiska ställen, och symmetriskt på kroppen, fick jag min bekräftelse. Varför tar jag inte bara själv och blir en läkare?

Det jag tycker är lite lustigt är hur jag förr kunde vara sjuk i SLE (är ju friskförklarad sen många år tillbaka), där solen är farlig för en och triggar skov, och nu verkar det som att psoriasis istället tycker om solen. Det finns olika grader och varianter av psoriasis, och det är många som kan ha det utan att veta av det. T.ex många åldringar får potatismjöl och svampmedel under brösten och i ljumskarna, för man tror det är svamp, då det kan lika gärna vara psoriasis. Just för att man tror att det skall se ut som på google (skräckbilderna kommer alltid först).

Nu är ju inte psoriasis det värsta som har hänt mig. Det kan vara det för många, och jag trycker inte ner era känslor om situationen. Men för mig är det helt okej. Jag vet att jag kan hålla den i skick och till sist bli av med för gott. Och några utslag på kroppen hindrar inte mig att leva mitt liv. Huvudsaken är kroppen gör sitt jobb och mina fötter tar mig fram.

Det var bara det jag hade på hjärtat.




2 kommentarer :

  1. Hej!

    Intressant inlägg. Lider själv utav psoriasis har dock psoriasisartrit, som har satt sig i lederna och muskelfästerna.
    2011 blossade det upp utslag på fötter och hela benen, det var riktigt hemskt som köttsår. Har inte så stor del utslag på kroppen längre
    men ville bara tipsa lite om salvor. ACO, bassalvor hjälpte inget men fick en bra olja från Mehiläinen. Minns dock inte vad den heter. Locobase är även bra, riktigt fet kräm.

    Det som botade mina fötter var olivolja, så det rekommenderar jag, fast en ekologisk kan du köpa. :)
    Jag tror orsaken till att det blossade upp för mig var att jag inte mådde bra själsmässigt,
    eftersom stress utlöser psoriasis. Sen är det också genetiskt och bättre/sämre vid vissa temperaturförhållanden.

    Men väldigt tråkigt att du har psoriasis.
    Det kom liksom som en lättnad för mig, när jag läste inlägget att det är faktiskt någon annan i min ålder som också lider utav det.
    Så du får gärna diskutera, komma med tips om du har, jag vet ju förstås inte hur nytt det är för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan och tack för din kommentar. Synd att läsa att det nästan blev som köttsår på benen. Själv började jag tidigt att behandla mina hudförändringar med ACO, feta salvor och kortisonsalvor med hög %. Tänker köpa en naturlig och giftfri salva som heter Kartalin, som jag är bekant med från förr inom mitt yrke som vårdare, och vet gör underverk. Vill inte använda de salvor och oljor jag fick recept påfrån Mehiläinen. Så hoppas att Kartalin-salvan funkar. :)

      Tror nog mycket på att stress utlöser sjukdomar, speciellt om man har anlag i generna att få dem.

      Hoppas att du ska få må bra och inte ha hemsk värk eller att utslagen ska blossa upp så pass igen.
      Och tack igen för kommentaren och att du vågade öppna upp ditt hjärta och tankar för mig.

      Radera