söndag 12 april 2015

Vikingamiddag vid Solf gästgivaregård

Igår kväll var vi ett stort och härligt gäng på vikingamiddag. Vid Solf gästgivargård, ett mysigt hus på en mysig gård, blev vi välkomnade av krögaren Tapani Hovi (du kanske känner igen honom från "Halv åtta hos mig" då programmet besökte stan Vasa). Vi blev visade till ett rum med ett långt bord där alla fick en plats att sitta på. Alla platser var dukade med tortillabröd (som tallrik) och en vikingahjälm. Jag, som har celiaki, fick ett stort fat att äta på. På stolen hängde en vikingadress som man skulle klä på sig.

Fotograferade mest innan vi började äta, och det finns en orsak till det. Man skulle äta med händerna och det enda bestick man fick var en rama kniv.
Det var en riktigt lyckad och rolig kväll och middagen tog tre timmar.

Här är en hel massa bilder med bildtext. Välkommen att läsa om hur en vikingamiddag kan se ut och gå till på.

Solf gästgivaregård. Några sekunder senare efter att jag tagit denna bild öppnade krögaren dörren och välkomnade oss hjärtligt. Jag tycker det känns bra när bossar fortfarande sköter om sin verksamhet och sina kunder personligen. Det är ett bra recept till hur man håller framgång vid liv.

 Gården var mycket fin och man möttes av en vägg med en hel massa diplom.

Vi blev ledda till ett stort rumt med ett rama långbord. Alla platser var dukade med bröd som ett fat (jag med celiaki fick ett fat), vikingahattar med två, eller eller inga horn alls. Och på stolen hängde en vikingakappa man skulle klä på sig.

Man fick med detsamma vikingastämning och ett gott humör när man fick på sig utstyrseln.

Vikingen Jim. Framför honom, det som ser ut som ett mått till matlagning, var det man skulle dricka ur.

 Emma såg fin ut i sin vikingautstyrsel. Bakom är baren som personalen blev "tvungna" att fylla på x-antal gånger. Stort partyglatt gäng var vi.

 Photoshoot bland glada vikingar innan det blev dags att hugga i middagen.

Vikingaparet. Jag och min kärlek.

Eftersom jag är mitt i en jobbhelg så blev det också en nykter kväll. Men blev nyfiken på det som kallades "vikingablod", så jag beställde "blod och vatten". Vikingablodet såg alltså ut så här. Smakade som outspädd blandsaft. Med några extra procent i sig.
Farligt gott om man skulle ha beställt mer än en. :)

Innan det blev dags för vikingamiddagen, och under middagen, så fick vi börja med en vikingaritual. Som krävde lite hjärnverksamhet. Men kul var det. Under kvällen så hade vi olika vikingaritualer och sjöng.

Och så anlände köttet. Tre såna här stora brickor (det här visar bara hälften av brickan) med flera kilos kött  fick vi. Under revbensspjällen så fanns det mört oxkött, griskött, kyckling och lax. Till fick man också ugnspotatis och en god sås att dippa i. SÅ OTROLIGT GOTT.
Och klottigt eftersom man åt bara med händerna och en rama kniv.

Om någon undrar hur jag skulle se ut som en viking, så är det så här...

 ...och så här. Hittade en majestätisk stol/tron som jag gärna skulle ha tagit hem.

 Som sagt. Vikingen-Carro diggade stolen.

 Till efterrätt blev det en icke-LCHF efterrätt: glass och chokladsås.


Och sist men inte minst, krögaren Tapani som underhöll oss och showade mellan varven under middagen.

Det var, som jag skrev tidigare, en riktigt roligt kväll och jag är mätt ännu idag efter allt kött man ätit.

2 kommentarer :

  1. Jo, där har jag varit, både på Vikingamiddag och Mexikansk afton. Trevligt ställe och mätt blev man minsann. Orkade ni äta upp all mat som bars fram?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mätt blev man nog :D Vi orkade nog äta upp allt. Vi var ett hungrigt gäng. ;)

      Radera