torsdag 2 april 2015

Shirataki nudlar / Mirakelnudlar

Okej, det här ska ju inte bli en matblogg. Mest för att i det här hushållet är det mestadels sambon som lagar mat. Men eftersom jag på grund av min celiaki äter glutenfritt och också äter LCHF så kan våra maträtter se lite annorlunda ut.

Typ som när det kommer till spagetti och makaroner. Ett paket med glutenfria makaroner (500gram) kostar närmare 5 euro. 1 kilo vanliga makaroner kostade 1 euro i butiken för bara några dagar sen. Det är ju helt sjukt. Även om de med celiaki får en liten handikappsersättning per månad, så är det inte många paket glutenfria makaroner man får. Dessutom så är de ganska smaklösa och måste kokas länge innan de blir klara. Alltså är makaroner och spagetti inte något jag riktigt har saknat när jag äter LCHF. (började äta LCHF i början av 2011 och hade en liten paus från sommaren 2014 till för nån månad sen)

Jag fick hem igår ett stort paket med shirataki nudlar (mirakel nudlar).

Varför kallas de mirakelnudlar? 
Jo, för att de innheåller knappt några kalorier (7,5 kcal / 100 g), endast 0,5 % kolhydrater och är fiberrika och fettfria.

Vad är shirataki nudlarna bra för?
Shirataki nudlarna har ätits i Kina i över 1500 år som hälsokost. Nudlarna tillverkas av konjakrot och är fri från vete, soja, laktos och gluten. Konjakroten är rik på mineraler och låg på kalorier. Den förbättrar kolesterolfördelningar, förebygger typ II diabetes och förebygger högt blodtryck. Den hjälper till att balansera kroppens PH värde och förbättrar tarmflödet. Hjälper alltså mot IBS, som är ett vanligt problem i dagens samhälle.

Jag som ändå är van med glutenfri kost, där man till sist är helt okej med att maten kan kännas gummig till konsistensen, blev glatt överraskad över nudlarna. De var ju goda! Man kan tillreda den på två sätt, koka i 2 minuter i hett vatten eller steka dem i 2 minuter eller mer. Jag stekte mina och kryddade dem som jag ville ha dem (hett och gott).

Det här är inget reklaminlägg, utan jag vill bara för snällhetens skull tipsa om att på www.fitnesstukku.fi så har de nu erbjudande på just mirakelnudlarna.
Så här blev min gårdagens middag att se ut. Bara att efter att jag tagit bilden fyllde på med mer sås. :)

Hela lådan full av shirataki nudlar. 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar