söndag 5 april 2015

Påskbrasa och traditioner

Igår var det påsklördag, påskafton, och efter fredagens festligheter fick jag sova länge och vaknade utvilad. Hann knappt knäppa på kaffekokaren innan det var två söta påskhäxor vid dörren. En påskhäxa och en påskkatt. Jag var nästan förberedd på att de skulle komma på besök, så Herr Fantomen hade på sig sin superman-dress och hälsade påskhäxorna välkomna. Fantomen var påskhäxans största idol, så han var nästan tvungen att vara extra fin och snäll. 

Något jag har lagt märke till och funderat över att påskhäxorna på landet ger inga teckningar. Frågade andra också som för många år sen häxat runt, och de har inte heller "behövt" ge glada påskteckningar. 
Själv så minns jag hur jag satt i påsktider i Jakobstad som liten och ritade hur många teckningar som helst, bara för att sen få godis. Man räknade teckningarna och funderade ut hur mycket godis man skulle få tillbaka. Och när man inte orkade så fick mamma så lov att rita lite också. ;) 

Hur har ni gjort när ni har påskhäxat, och om ni har egna barn, ritar de teckningar?

Blev en lugn och skön lördag igår. Räckte med festligheter på fredagen och skulle för allt i världen inte orka fler dagar i sträck. Man ska ju sluta när man är på topp. Istället blev det en toppenkväll. Sjutiden åkte jag och sambon och tittade till påskbrasan i byn. Åkte sen vidare till våra bekanta och såg på deras egen brasa på gården. Försökte med nöd och näppe få eld på brasan. Till först skojade man bara om att tändvätskan brann ju bra åtminstone, men till sist brann det i brasan.
Åt grillad korv och doftade som en pyroman när man kom hem. 

Påskbrasan i byn. Kan ni se skymten av påskhäxan och påskharen? ;)

Let the fire burn

Påskbrasan hos vänner. Till sist så brann äntligen brasan.
Jag tycker det är ett sånt härligt ljud när det sprakar och har sig av elden. 

Elden är vacker.

5 kommentarer :

  1. Vad mysigt med påskbrasa :) I min lilla by där jag kommer ifrån (Oravais) gjorde vi inte heller några teckningar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. He va na! Har fått höra att åtminstone från krombi till jeppis så ger man teckningar om man förväntar sig få godis. :) Kul att få höra hur påskhäxor gör på andra ställen.

      Radera
  2. Jag kommer nog ihåg att vi brukade fixa små kort att ge. De häxor som kom till oss igår hade med sig videkvistar med fjädrar i, som nu vackert står på skänken i hallen.

    SvaraRadera
  3. Jo, de ger nog teckningar här i Jeppis, men däremot gjorde jag det inte när jag själv var barn. /Jess

    SvaraRadera
  4. Vi fixade nog alltid kort, satt i flera dagar på förhand och ritade, klippte och klistrade :) blev alltid förvånad när jag blev äldre och var den som öppnade när vissa barn inte hade med sig nånting alls. Lite fräckt på nåt sätt :P

    SvaraRadera