torsdag 2 april 2015

Med ett brustet hjärta över sjuka människor

Det är med ett brustet kattmamma hjärta jag skriver detta blogginlägg. Idag så var Herr Fantomen ännu utomhus när jag vaknade på tidiga förmiddagen. Vanligtvis brukar han stå vid dörren redan sju på morgonen, och om han inte gjort det så är han absolut vid dörren senast klockan 10.

Men inte idag.

Jag lockade och ropade på honom med jämna mellanrum i minst fyra timmar. Till sist så kom han på sena eftermiddagen. Ledsen och smutsig frass. Svart / brun från midjan och ner.

Tappade snabbt upp ett bad och skrubbade upp honom med Aloe Vera schampoo. Tur nu att frassen tycker om att bada och accepterade hjälpen. Det var svårt att få bort smutsen, men tills sist gick det.

Men. Jag tycker det är fan så konstigt att han var smutsig endast från midjan och ner. Som om någon doppat honom i något oljeliknande fat.
Jag önskar innerligt att Fantomen bara fastnat någonstans, men borde han inte då ha varit smutsigt lite här och där över hela kroppen? Och inte kluddvåt bara från bröstkorgen och ner? Har hört talas om andra katter som blivit utsatta för samma grej.

Och jag blir så förbannad.

Sjuka människor.
Är det så att någon har gjort detta åt honom så tycker jag det känns obehagligt att man delar by med människor som är kapabla till att göra något sånt här. Att de utan ett minsta dåligt samvete tar ett djur för att skada dem.

Jag vet att Herr Fantomen kan ha ett temperament och jag hoppas att om någon gjort detta åt honom så passade han på att riva och bita som en mink, för att sedan rusa hem till tryggheten. Där han nu får vara och få kärlek.

5 kommentarer :

  1. Verkligen hemskt om någon gjort Fantomen illa! Bättre frass får man leta efter av bilderna att döma. Samtidigt har kattor en sällsynt förmåga att hamn på de mest märkvärdiga ställen. Kanske han ramlat ned någonstans och sedan till sist lyckats ta sig upp och därifrån? Tiden tyder på det för hade det varit illvilliga personer i farten hade de inte hållit på så länge. Det tycker jag verkar mest troligt. Något äventyr har han vart ute på, det är säkert. Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå jag hoppas ju på att det är så, men för inte så länge sen fick jag höra om något liknande om en katt som kom hem dränkt i olja från midjan å ner. Här i byn. Hur som haver så är han hemma, ren och mår bra. :) Glad påsk till dig med.

      Radera
  2. Vi hade en katt som antagligen hade ramlat i nåt piss-dike och kom skamsen tillbaka hem efter x-antal dagar, smutsig och stinkande eftersom han inte förmått tvätta sig själv ren.. Hade aldrig blivit tvättad förut och var alltså inte van med vatten men det gick hur bra som helst för han rent av spann av tacksamhet över att bli ren och omhandtagen :) Bland det värsta för en katt är ju att vara smutsig!

    SvaraRadera
  3. Och ja, jag hoppas verkligen att det bara var en olycka i ert fall, djurplågare är bland det vidrigaste som finns och de borde låsas in nånstans.. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentarerna. Han brukar nog kunna komma hem skitig, men då är han ofta smutsig på hela kroppen. Och då har han inte oljeliknande vätska på sig. Tror man märker nog själv när något speciellt är på g. :)
      Men så hoppas nog det bara är så att han doppat baken någonstans av sig själv, för annars är det väldigt olyckligt.

      Radera