onsdag 15 april 2015

LCHF marsipangubbar doppade i choklad

Jag har som egentligen inte någonsin varit för sötsaker. Inte i stora mängder och inte ofta. Chips däremot, det kunde jag ha levt på. Men ni vet, nån gång i månaden måste man bara få något sött. Och när man äter LCHF så är det inte lika enkelt.
Tur då att det finns andra alternativ, som är gott och nyttigare än bara rent socker.

Idag har jag lagat "marsipangubbar doppade i choklad". Försökte följa ett recept på Katrin Zytomierskas kokbok "LCHF för alla i familjen", men som vanligt så följde jag ju inte receptet fullt ut. Mest på grund av att byns butik inte hade en ingrediens jag behövde.

Här är i alla fall receptet och jag hoppas ni blir lika nöjda med slutresultatet som jag. 

Marsipangubbar doppade i choklad

Ingredienser:
2 ½ dl mandelmjöl
4 msk grädde
6 msk sukrin / sötningsmedel (jag använde mig av canderel) 
100 gram mörk choklad

Gör så här: 
1. Blanda mandelmjöl, grädde och sötningsmedlet.
2. Forma till små stubbar av det som nu blivit marsipan. Lägg i kylskåpet en liten stund.
3. Smält chokladen i ett vattenbad.
4. Doppa marsipangubbarna i chokladen. Lägg tillbaka i kylskåpet och låt stelna.

Ät och njut! 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar