torsdag 30 april 2015

Glada vappen och matsmältningssystemet

När jag går bakåt i bloggens arkiv så ser jag att denna vappen ser ut att bli samma som den var förra året. Denna dag för ett år sen arbetade också jag och sambon ifrån varandra. Det gör vi idag också, bara att detta år var det jag som fick sova längre. Och så blev första dagen av maj (herregud, det är maj i morgon!!) lugn med arbete och grillad mat på kvällen. Och vet ni vad? Det är helt okej för mig. Är van att arbeta på "högtider" från då jag arbetade på krog, och vappen är egentligen ingen högtid för mig.
Vappen och första maj så kopplar jag ändå bara samman med struvor, röd-lemonad och mjöd från när jag var liten. Då for jag, min mamma och mina småsyskon till en park och firade första maj och åt allt vad jag just har räknat upp. Och inget av det äter jag ju i dagens läge.
Så kopplar jag också vappen med att för fyra år sedan var jag ut på krogen och träffade en rama snygging, men det tog några veckor innan vi blev ett par, och det är den dagen vi firar i år också.

Hur firar ni valborg? Festar ni, har ni lagat mjöd och ni som bor i Vasa-trakten; ska ni fara och se på raggarbilarna i morgon?

Så här firar jag min vappen innan det vankas arbete. Jag studerar och skriver som bäst om hormoner. Är ju lite av en anatomi-nörd och tycker det är så otroligt roligt, och igår satt jag hela eftermiddagen och kvällen och skrev om matspjälkningen.

Till hjälp så hade jag ritat en bild av en färgglad människa och hur på ett ungefär vårt matsmältningssystem ser ut. Inuti oss. Sen skrev jag ju mer ingående i texten, men jag är en människa som tycker om att pigga upp skolarbeten med bilder. Vilken överraskning, eller hur? ;)

När jag för några år sen satt och lärde mig om samma system när jag studerade till närvårdare så fick jag ju bara lära mig om vilka enzymer och hormoner som produceras vart, men nu får jag ju mig en liten fördjupning inom området och vad som händer med olika livsmedel inom oss. Det är så spännande och kul!

Att studera som vuxen och något som man faktiskt är intresserad av och tycker om är något jag rekommenderar.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar