söndag 26 april 2015

Giftfri deodorant / Saltsten

När det skulle bli ett nytt år och folk skålade i champagne för året 2014 (känns nästan som en evighet sen nu) så passar man ju också på att slänga in några nyårslöften. Det vanligaste är ju att man tänker sluta röka, dricka mindre och träna mer. Äta mer sallad, ta vara på dagen och bli en bättre människa. Ni vet. 

Mitt var ju att sluta med deodorant. Låter ju lite galet, för man kopplar ju ofta deodorant med att dofta gott. Jag kopplade det med ledsna lymfkörtlar och ett flippat hormonsystem. Så jag bestämde mig att sluta. I alla fall de sorterna som har en ingredienslista full av gifter och lite till man inte ens kan uttala. Även om det nu är snart ett år och fem månader sen så har jag hållit mina armhålor giftfria. Och jag får fortfarande kramar och mys av sambon, så helt illa kan jag ju inte dofta. ;)

Har ju sportat med min giftfria deodorant (klicka här för att komma till blogginlägget och receptet till den) och för att pigga upp den mellan varven så har jag bytt doft (eteriska oljor). Men för några veckor sen så beställde jag efter lite naturprodukter och passade på samma gång och var lite wild 'n crazy, och köpte en thai deodorant saltsten.

SALTSTEN

  • Saltstenen är parfymfri. Parfym torkar ofta ut huden eftersom den är full av alkohol och andra kemikalier.
  • Innehåller inte aluminiumklorid. Aluminiumklorid täpper till porerna i huden, vilket gör att många vanliga deodoranter innehåller det för att du skall hållas svettfri. Men vi svettas ju för att få bort gifter och övriga slaggprodukter, så svett är ju egentligen ingenting dåligt.
  • Innehåller Alun / Potassium alum. Ett mineralsalt som finns i de flesta naturliga och ekologiska deodoranter. Alun täpper inte till porerna och far inte in i huden eller kroppen och bråkar då inte heller med lymfkörtlarna. Den är också allergivänlig och har en antiseptisk förmåga vilket kan hjälpa då / om man rakar sig och får irriterad hy.
  • Håller dig svett- och luktfri och kläderna fina. Vare sig du har på dig "den lilla svarta" eller arbetskläderna så hålls du svett- och luktfri och det lämnar inga fula märken efter på kläderna (så länge du inte springer ett maraton eller faktiskt arbetar hårt. Då svettas vem som helst, även om man använder de vanliga produkterna som lovar att du ska hålla dig svettfri i flera dygn).

Så, det var vad jag hade att säga om min saltsten. Man applicerar den genast efter duschen eller så väter man upp den och stryker den över hela området man vill att den skall fungera på. Har också läst att den kan hjälpa mot fotsvett. 
Har den funkat? JO. Lika bra som min giftfria deodorant. Och nog svettas jag mellan varven, som en normal människa. Men då får man bara tacka och bocka för att kroppen fungerar normalt och man slipper lite flera gifter ur kroppen. :)

Får nästan kalla kårar när jag tänker tillbaka på när jag slutade med deodorant i början av förra året. Svettades inte på flera dagar, och det var bara ett tecken på igentäppta porer och ledsna lymfkörtlar. 

Här är min fina saltsten. Ser nästan ut som en oslipad diamant.

5 kommentarer :

  1. Bra inlägg! Jag använder också en kristalldeo sedan december. Lite ovant i början tyckte jag det var då man inte luktade parfym, men man vänjer sig snabbt. Folk kramar också mig fortfarande och jag kunde aldrig gå tillbaka till kemikalierna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! :) Jag tror man är så ingrodd i att man skall dofta så många olika dofter att till sist det naturliga blir onaturligt. Härligt att läsa att du också fortfarande får kramar även om du skippat gifterna ;)

      Radera
  2. Alltså detta är så intressant och jag har länge undrat varifrån man kan köpa den. Varifrån har du köpt din? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte min från naturprodukter.se men det finns i de flesta hälsokostaffärer också :)

      Radera
  3. Jag tycker det är mycket konstigt att det inte skrivs mer om hur bra dessa saltstenar är (som ju faktiskt finns att köpa i de flesta hälsobutiker för kring 100-lappen). Jag är inne på min andra sten och började använda den första för säkert 5-6 år sedan. De är ju så DRYGA! Ingen påpekar något om svettlukt och så kan jag i stället puffa på lite "go'lukt" i stället! /Torun

    SvaraRadera