fredag 3 april 2015

Chaga / Sprängticka

Jag har läääänge hållt ögonen öppna för Chaga / Sprängticka nu. Varenda evigaste björk jag har kört förbi har jag försökt spänna ögonen i, på samma gång jag försökt hålla ett öga på vägen. Men eftersom sprängticka växer på typ 1 björk av 5000 så har det ju inte precis varit det lättaste projektet. MEN GOTT FOLK. Jag har sett två stycken. En som växte alldeles för högt upp på en björk och igår fick jag se två stycken som växte på passlig höjd. Så jag nappade åt mig lite av den största som växte på björken.

Mamma har länge sagt åt mig att jag borde pröva på chaga och när också Ila, morotsliv, förespråkar gott om chaga så tänkte jag att det är ju värt att pröva på. Två kloka kvinnor kan man ju inte bara säga nej till.

Vad är chaga egentligen?
Sprängtickan kallas också chaga, och sprängtickan växer på björkar. Kanske har du sett svarta konstiga svampar på björkar? DET är chaga. Chagan används som medicinalväxt och hälsokost. I sibirien kallas den "odödlighetens svamp" och "gåvan från gudarna". I japan är det "skogens diamant" och i kina är det "växternas konung". Svampen sitter på trädet i 15-30 år och suger näringen från björken. Björken är ju super på andra sätt, läs mer om när jag tappat björksav förra året, KLICKA HÄR.

Det här, gott folk, är en sprängticka. Samma som jag sitter och dricker som bäst.
Tycker den ser ut som en profil av ett ansikte. :)


Vad är chaga bra för?
Av alla "super food" är chagan nog kungen, eftersom den är så näringrik och antioxidant.
Den är bra mot: cancer, tumörer, eksem, diabetes, är antibakteriell, stärker immunförsvaret  och för många autoimmuna sjukdomar och är bra för hår, naglar och hud.

Vad gör du av chagan? 
När du äntligen hittat en chaga så måste du ju förstås fråga lov av markägaren, eftersom chagan hör inte till allemansrätten. Du skall icke skada trädet när du skördar sprängtickan. Använda gärna något vasst föremål så du får bort den.
Jag fick ju ihop flera små bitar och jag tog en bit och kokade upp flera liters dekokt av den LÄNGE. Hela kvällen. Sprängtickan ger effekt så länge vattnet blir svartbrunt, sen är det bara att kasta svampen i komposten. Många kanske skalar bort det svarta från svampen, men inte jag, för det svarta är full av en antioxidant som är anticancerogen. Det räcker med en liten bit för att koka minst 1 liter te. 2x2 räcker gott.
De andra små bitarna torkade jag i flera timmar på låg värme (50 grader), för att de inte skall mögla. Sparade dem i en fin glasburk tills nästa gång det är dags att koka upp mer chaga.

Mina chagabitar.
Som ni kan se så valde jag att behålla det svara på dem, eftersom det svarta är starkt anticancerogen.


Hur smakar chaga?
Den är god! Tyckte ju förvisso också att björksaven var god. Smakar lite svagt av vanilj och annars en fräsch och härlig smak. Jag drack två koppar te av chagan igår kväll och till morgonens citronvatten (med MSM och camu camu-pulver) så la jag chaga i också.

Chaga finns också på flera hälsokostaffärer och sidor, till och med som te i matbutiken, så vill man inte gå igenom ett stort projekt som att hitta en björk av femtusen så är det bara att köpa enkelt. :)

Snorkfröken på min muminmugg hittade en skatt, och det gjorde jag också.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar