onsdag 1 april 2015

Broccolisallad med bacon

Haha, herregud vad bra det går för bloggen nu. Just när jag tänkte att jag skulle blogga mycket så började jag istället arbeta natt. Hade haft visionen om att jag under nattarbetet skulle hinna studera, kanske skriva en roman eller annars bara ha fina livsinsikter. Men istället så kom jag till insikten om att jag äger egenskapen av att nästan försova mig till ett nattskift (tur att sambon håller koll på sömntutan), kommer inte överrens med manglar och nu förstår jag hur zombies känner sig.
Men det har varit roligt och lärorikt. Nu ska jag vara ledig resten av veckan. Och sova, förbanne.

Och det var en liten berättelse om varför bloggen blev tyst. Igen. 

Jag har ett svingott recpet att dela med mig av idag! Hade beställt efter Katrin Zytomierskas "LCHF för alla i familjen" kokbok och hittade ett recept på broccolisallad. Som vanligt så kan jag inte följa recept och det här är med min egen touch och tolkning av receptet (läs: råkade läsa lite fel så 2 msk rödlök trodde jag var två rödlökar) och så har jag skippat ingredienser jag tyckte var onödiga (tex sötningsmedel). Haha, men gott blev det.

Så här blev min broccolisallad med bacon att se ut. SVINGOTT!

LCHF Broccolisallad med bacon 
(för hela familjen, alltså, stor portion)

Ingredienser:
2 ekologiska broccolibuketter 
2 paket god bacon
4 dl creme fraiche
2 dl äkta majonnäs
2 små ekologiska rödlökar (hackad)
1-2 dl solrosfrön (efter smak och tycke)
Citronmeliss, efter smak och tycke, finhackad och till dekor.
aromsalt efter (smak och tycke)

Gör så här:
1. Skär broccolin i bitar och koka dem i 2 minuter (eller tills de blir halvmjuka). Slå av kokvattnet och spola över kallt vatten.
2. Medan broccolin kokar så hackar du rödlöken och citronmelissen fint. 
3. Steker bacon krispigt i bitar.
4. Blanda creme fraiche med majonnäs, löken, citronmelissen och aromsaltet.
5. Tillsätt bacon och solrosfrön och blanda om.

Servera, säg "Bon appétit" och NJUT!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar